کُردها در محاصره ترکیه و امریکا

© AFP 2023 / Bulent Kilicتانک های ترکیه در سوریه
تانک های ترکیه در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بحران سیاسی که هم‌اکنون در سوریه دامن‌گیر ترکیه و امریکا شده به بن بست رسیده است.

اسپوتنیک به نقل از العالم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چندی پیش اعلام کرد که عملیات نظامی جدیدی را در خاک سوریه آغاز خواهد کرد.
بهانه اردوغان برای آغاز این عملیات "رهاندن بخش شرق دریائ فرات از نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است. اظهارات اردوغان نشان می دهد که تلاش های جدیدی برای به آشوب کشاندن منطقه و درگیر کردن جامعه جهانی به مشکلات نظامی و سیاسی جدیدی در کار است و این در حالی است که نظام سوریه توانسته است در مقابله با تروریست ها در ولایت ادلب دست برتر را داشته باشد و آنها را به عقب براند.

آتشباری ترکیه بر کردهای سوریه در شرق فرات - اسپوتنیک افغانستان
آتشباری ترکیه بر کردهای سوریه در شرق فرات

خبرهای رسیده از بخش های شمالی و شمال شرقی سوریه نشان می دهد که نیروهای ارتش ترکیه استحکامات و جرسقیل های خود را در غرب و شرق شهر رأس العین در حومۀ شهر حسکه برچیده است و چندی پیش نیز بخش هایی از دیوار مرزی بین این دو کشور را در نزدیکی همین شهر مرزی برداشته بود.
همزمان با این اقدامات؛ ارتش ترکیه، نیروها و تجهیزات نظامی فراوانی را به شهر "جیلان پینار" که هم‌مرز با شهر رأس العین است، اعزام کرد که این امر بیانگر آمادگی ارتش ترکیه برای اجرای عملیات نظامی خود است.
علت آغاز احتمالی این عملیات را نباید به دور از اتفاقات سیاسی منطقه و توافقات تُرک ها و امریکائی ها دانست. امریکائی ها چندی پیش با همتایان تُرک خود نشست ها و مذاکراتی را برگزار کردند و کسی که اطلاعاتی از موضوعات مطرح شده در این مذاکرات داشته باشد، گمان می کند که ترکیه و آمریکا اختلاف نظراتی دارند ولی اختلاف نظری در کار نیست و امریکا براساس اهداف و منافع خود عمل می کند و پیش می رود.

پوتین و اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
نبرد مشترک روسیه و ترکیه با تروریستها در سوریه

بحران سیاسی که هم‌اکنون در سوریه دامن‌گیر ترکیه و امریکا شده به بن بست رسیده است و به همین دلیل انقره و واشنگتن درپی یافتن چاره ای برای برون رفت از این بحران هستند. ترکیه که قبلاً به تقابل سیاسی با روسیه وادار شده بود و از اجرای الزامات خود در توافقنامه سوچی درباره ادلب و مناطق آتش بس امتناع کرده بود، هم اکنون با همکاری امریکا درپی فرصتی مناسب برای کسب دستاوردهایی در سوریه است تا از این دستاوردها به عنوان برگ برنده در مذاکرات آتی حل بحران سوریه استفاده کند.
همانگونه که امریکا در قبال تجاوزات ترکیه سکوت کرده است، کُردهای مسلح نیز در قبال تجاوزات امریکا سکوت کرده اند در حالی که به کُردها بارها هشدار داده شده است که نباید خود را قربانی زد و بندهای سیاسی بکنند و نباید امید و اعتمادی به امریکا داشته باشند زیرا آمریکایی ها در اولین دو راهی متحد خود را تنها می گذارند و درپی منافع و اهداف خود می روند.
دولت سوریه هم اعلام کرده است که ارتش های ترکیه، آمریکا و فرانسه نیروهای اشغالگر هستند که باید خاک سوریه را ترک کنند چه بخواهند چه نخواهند و اگر با پای خودشان از خاک سوریه بیرون نروند، دولت دمشق جزئیات پروندۀ جرایم و جنایات آنها را به عنوان اشغالگران منتشر خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала