امضا توافقنامه مشترک در برابر «تروریسم» بین افغانستان چین و پاکستان

© Sputnik / K. Akifiضا توافقنامه مشترک در برابر «تروریسم» بین افغانستان چین و پاکستان
ضا توافقنامه مشترک در برابر «تروریسم» بین افغانستان چین و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیران خارجه کشورهای افغانستان، پاکستان و چین امروز شنبه (24 قوس) در نشست سه جانبه کابل، یک توافقنامه مشترک در بخش امنیت و مبارزه با «تروریسم» امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، نشست سه جانبه امروز شنبه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، پس از آن وزیران خارجه کشورهای افغانستان، پاکستان و چین در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان گفت، در این نشست در بخش‌های صلح، امنیت، همکاری اقتصادی، اتصال منطقه‌ای، اعتمادسازی و مصالحه سیاسی بحث شد.

او تاکید کرد، پاکستان و چین نقش مؤثر در مسایل افغانستان دارند و اسلام آباد می‌تواند در بخش مذاکرات صلح این کشور نقش بسیار مهم داشته باشد.

وزیر امور خارجه افغانستان افزود:- "در زمینه همکاری اقتصادی در منطقه نیز بحث شد و امیدواریم که چین در پروژه‌های کلان اقتصادی در افغانستان سرمایه گذاری کند".

همکاری های امنیتی، محور نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین - اسپوتنیک افغانستان
همکاری های امنیتی، محور نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین

سپس وانگ یی وزیر امور خارجه چین در این نشست خبری گفت، در این نشست یک توافقنامه سه جانبه در بخش‌های امنیت و مبارزه مشترک با «تروریسم» امضا شد.

او افزود:- "چین دوست افغانستان و پاکستان است، ما همکاری خود را با هردو کشور ادامه می‌دهیم. ما نقش سازنده در قبال صلح افغانستان داریم".

وزیر امور خارجه چین در ادامه گفت: این نشست سه جانبه برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند و هم چنان یک فرصت خوب برای مذاکرات صلح افغانستان پیش آمده است و چین هم در زمینه حاضر کردن طالبان در پای میز مذاکرات صلح تلاش می‌کند.

او در مورد همکاری‌های اقتصادی گفت، افغانستان می تواند از دهلیز اقتصادی میان چین و پاکستان استفاده کند، اما پکن در زمینه سرمایه گذاری زیربنایی در کابل فکر می‌کند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان  همه به نوبه خود گفت: پاکستان تلاش دارد تا گروه های درگیر جنگ در افغانستان را به پای میز مذاکرات صلح حاضر کند.

قریشی افزود:- "ما تشویق می کنیم که تمام گروه های درگیر درافغانستان باهم مصالحه کنند. پاکستان نقش خود را بازی می کند و پاکستان در این زمینه تلاش دارد، اما تصمیم مردم افغانستان مهم است و باید مردم افغانستان تصمیم بگیرند که برای آینده شان چه می خواهند".

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد:- "ما اگر متحد باشیم می توانیم تروریزم را شکست بدهیم. و گروه های که نمی خواهند که صلح در منطقه بیاید و باید در برابر آن گروه ها ایستاد شویم. بیایید یکدیگر خود را ملامت نسازیم و این به نفع هیچ کس نیست و ما اینجا آمدیم که بیاید با هم در راستای اقتصاد و تجارت کار کنیم".

او علاوه کرد، باید تلاش شود تا اعتماد از دست رفته را دوباره احیا گردد، «ما بیشتر به این دلیل به افغانستان آمدیم تا اعتماد بسازیم و اعتماد از دست رفته را دوباره احیا کنیم».

وزیر امور خارجه پاکستان در پایان سخنانش از وزرای خارجه افغانستان و چین دعوت کرد، که در آینده نزدیک به اسلام آباد بیایند.

یادآوری می کنیم، که نخستین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین در ماه دسمبر سال گذشته در شهر پکن چین برگزار شده بود و قرار است سومین دور این نشست در اسلام آباد برگزار شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала