روسیه و چین اسلحهٔ جوی می‌سازند

© Photo / Y. Beletsky (LCO)/ESOروسیه و چین اسلحهٔ جوی می‌سازند
روسیه و چین اسلحهٔ جوی می‌سازند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان چینی خبر داده اند که روسیه و چین به طور مشترک روی پروژهٔ یونش اتمسفر زمین به هدف تحقیقات علمی، کار می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامهٔ چینی South China Morning Post، دانشمندان روسیه و چین تجربه‌های علمی برای گرم کردن قسمت بالایی هوا در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر را انجام داده اند. روزنامهٔ چینی نوشته است که این پروژه اهداف نظامی نیز دارد، در حالیکه محققان در این مورد چیزی نمی‌دانند.

کانگرس امریکا - اسپوتنیک افغانستان
به کار گیری ماهواره های هند توسط امریکا برای بررسی شرایط جوی افغانستان

نشریهٔ مذکور نوشته است که دانشمندان تجربه‌های شان را با استفاده از مجتمع رادیویی چندمنظوره‌ی "سورا" که برای بررسی یونوسفر که در بالاترین لایهٔ جو قرار دارد، در نظر گرفته شده است، انجام داده اند.

مجتمع مذکور در نزدیکی شهر واسیلسورسک روسیه مستقر می‌باشد.

به تاریخ ۷ جون در اتمسفر بخش اروپایی روسیه اختلالات الکترومقناطیسی ایجاد شده بودند که ساحهٔ ۱۲۶ هزار کیلومتر مربع را در بر گرفتند. مقدار ذرات باردار منفی در ساحهٔ مذکور ده مرتبه بیشتر از مناطق اطراف آن بود.

به تاریخ ۱۲ جون دانشمندان توانستند درجهٔ حرارت گاز یونیزه‌شده را بیشتر از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا ببرند.

اختلالات در یونوسفر توسط ماهواره‌ی علمی — تحقیقاتی Zhangheng-1 که برای نظارت از میدان‌های الکترومقناطیسی و امواج در جو، در نظر گرفته شده است، تثبیت شده بودند.

چنین پدیده همچنان قبل از زمین‌لرزه مشاهده می‌شود و ماهوارهٔ Zhangheng-1 با استفاده از آن می‌تواند فاجعات طبیعی را پیش‌بینی کند.

با وصفی که دانشمندان گفته اند که درمورد احتمال استفاده از نتایج این تجربهٔ به اهداف نظامی آگاهی ندارند، نشریه نوشته است که اختلالات در یونوسفر می‌توانند رابطهٔ ماهواره‌یی دشمن را مختل سازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала