گفت‌وگو با طالبان یک معاملۀ سیاسی است

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر گفت‌وگو با طالبان یک معاملۀ سیاسی است
گفت‌وگو با طالبان یک معاملۀ سیاسی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک تعداد از اناث افغان نیز نادیده گرفته شدن حقوق زنان در گفت‌‎وگوها با طالبان را عادلانه نمی‌دانند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر ‎گفتوگوها با طالبان را یک معاملۀ سیاسی زودگذر می‌داند و هشدار می‌دهد که اگر در این گفت وگوها آزادی‌های مردم محدود شوند، مردم در برابر طالبان شورش خواهند کرد.
سیما سمر می‌گوید که در این گفت‌وگوها ارزش‌های حقوق بشری به ویژه حقوق زنان نباید زیرپا شوند.

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
مذاکرات زنان افغانستان با طالبان

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، تأکید می‌ورزد که گفت وگوهای صلح باید شفاف باشند و نباید با شتاب زده‌گی انجام شوند. وی می‌گوید که اگر طالبان صلح می خواهند، باید در برابر ارزش‌های حقوق بشر به ویژه در برابر حقوق زنان احترام بگذارند.
سیما سمر می‎افزاید: «اگر طالبان خواهان صلح باشند، آنان نباید خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق زن ایستاده‌گی کنند؛ زیرا چنین خواست به صلح نمی انجامد و این خواست به بن بست مواجه می شود».
آریانا سعید، آواز خوان در این باره می‌گوید: « اگر طالبان یک قسمتی از دولت می‌شوند، آیا زنان حق و حقوق خودرا می‌داشته باشند یا نمی‌داشته باشند، آیا زنان اجازه درس و تحصیل و کار را می‌داشته باشند یا نی، آیا یک داکتر زن می‌تواند هنوز هم داکتر باشد یا مثلأ من به حیث یک هنرمند می‌توانم هنرنمایی کنم؟ یا یک خانم خانه می‌تواند که شهرنو برود به اطفال خود خرید کند یا نه؟».

مجله طالبان برای زنان - اسپوتنیک افغانستان
مجله طالبان برای زنان

شفیقه، باشندۀ کابل می‌گوید با آمدن طالبان دروازۀ مکتب به رویش بسته شده بود و او برای مدتی به گونۀ پنهانی در زیر زمین‌های خانه‌ها درس می‌خواند، اما طالبان آن مکتب‌ها را نیز بستند و وی برای همیش از درس دور ماند.
شفیقه، اکنون نگران است که با آمدن دوبارۀ طالبان، این وضعیت تکرار نشود: «آیندۀ من خراب شد؛ می‌ترسم که دخترانم آیندۀ شان خراب نشود؛ باید آنان درس بخوانند تا آیندۀ شان مثل من نشود».
کامله که دانشجو است، نگرانی مشابهی دارد: «اگر طالبان می‌خواهند که حقوق زنان در افغانستان برابر با مردان باشند ، باید دختران بروند به مکتب و تحصیل کنند، بچه‌ها هم تحصیل کنند، بیایند خوش بیایند».
از طرف دیگر، دیپلماتان غربی در کابل نیز بر نقش پررنگ زنان در روند گفت وگوهای صلح تأکید می‌ورزند.
ساری تولینر، معاون دوم سفارت هالند در افغانستان گفت: «این وابسته به مردم افغانستان است که روند صلح را چگونه شکل می‌دهند. مردم افغانستان نه تنها مردان، بلکه زنان نیز باید در اطلاع دهی از روند صلح دخیل باشند. ما نقش زنان را در روند صلح بسیار مهم می‌دانیم، آنان باید سخن بگویند و در بارۀ آیندۀ شان تصمیم بگیرند».
گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان، در کنار خوشبینی‌ها برای پایان دادن به جنگ، نگرانی‌های را نیز در میان مردم بار آورده است؛ مردم نگران قربانی شدن دست آوردهای بیش از یک ونیم دهه اخیر استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала