امریکا: جنگ افغانستان اشتباه بود

© AFP 2023 / Romeo Gacadواشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد
واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک تن از دیپلمات های برجسته امریکایی عملیات 17 ساله امریکا در افغانستان را اشتباه عنوان کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سفیر سابق ایالات متحده امریکا در ازبکستان در یک مصاحبه ابراز داشته که، عملیات ایالات متحده در افغانستان اشتباه بود و این عملیات منجر به حل مشکل دراین کشور نشد. وی گفته است که اکنون احتمال دارد، وقت آن فرا رسیده که این کشور همانند سوریه،را ترک کنیم.
رسانه‌های امریکایی از جمله وال استریت ژورنال و واشنگتن پست گزارش دادند که پرزیدنت ترامپ تنها یک روز بعد از دستور خروج نیروهای امریکایی از سوریه، از وزارت دفاع ایالات متحده خواسته که نیروهای امریکا در افغانستان را نیز به تدریج تا هفت هزار نفر کاهش دهد. 

هژدهمین سال ستمگری امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
هژدهمین سال ستمگری امریکا در افغانستان
 
این دیپلمات امریکایی که اکنون رئیس مرکز مطالعات اوراسیا در شورای اتلانتیک واشنگتن می باشد می گوید: "من اعتقاد دارم که سیاست جورج دبلیو بوش وحشتناک بود. جنگ در عراق قطعا وحشتناک بود و نحوه انجام عملیات در افغانستان نیز یک اشتباه جدی بود. شاید زمان آن رسیده است که ما افغانستان را ترک کنیم".
سفیر سابق ازبکستان در ادامه افزود، "مأموریت ما در افغانستان موفقیت آمیز نبود. ما سعی کردیم کارهایی را انجام دهیم که قادر به انجام آن نبودیم… ممکن است تصمیم به عقب نشینی (سربازان) منطقی باشد".
به گفته وی، پس از خروج نیروهای نظامی از افغانستان، ایالات متحده فرصتی را برای "اعمال زور"، به ویژه با حمله ازهواپیما ها کشتی ها و راکت، و همچنین حمایت از دولت افغانستان را، در اختیار خواهد داشت. هربست اظهار داشت این کار به همکاری دولت افغانستان مشکل است، چرا که "حتی با نظارت کنونی نیروهای ایالات متحده، دولت (افغانستان) قادر به مقابله با طالبان نیست.
وی در خاتمه افزود که به دلایل مشابه، او مخالف تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از سوریه نمی باشد.
در سالهای 2000 تا 2003، هربست به عنوان سفیر ایالات متحده در ازبکستان خدمت کرد و در آماده سازی عملیات برای آوردن نیروهای امریکایی به افغانستان در سال 2001 به رهبری پرزیدنت جورج دبلیو بوش مشارکت داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала