ترامپ بالاخره قبول کرد که جنگ افغانستان را باخته است

© AFP 2023 / Wakil Kohsarترامپ بالاخره قبول کرد که جنگ افغانستان را باخته است
ترامپ بالاخره قبول کرد که جنگ افغانستان را باخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چرا یک روز بعد از آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، پرزیدنت ترامپ به فکر کاهش حضور نیروهای نظامی در افغانستان افتاد؟

رسانه‌های امریکایی، از جمله وال استریت ژورنال و واشنگتن پست مدعی شدند که دونالد ترامپ تنها یک روز بعد از دستور خروج نیروهای امریکایی از سوریه، از وزارت دفاع ایالات متحده خواسته که نیروهای امریکا در افغانستان نیز به تدریج کاهش یابد.
شایان ذکر است که دونالد ترامپ تصمیم در مورد خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه را علی رغم خواسته ها و توصیه های مسئولین امنیت ملی ایالات متحده اتخاذ کرد. و با توجه به این حرکت غیر منتظره دونالد ترامپ، چند سوال مهم در ذهن مردم پیش می آید:

واشنگتن پست: امریکا از محکمه بین المللی جنایی نفرت دارد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا: جنگ افغانستان اشتباه بود
آیا در اقدام بعدی ترامپ نیروهای امریکایی از افغانستان را به طور کامل خارج خواهد کرد؟ خروج سربازان امریکایی از افغانستان چی تأثیری بر وضعیت امنیتی کشور خواهد داشت؟ آیا ارتش افغانستان در عدم موجودیت نیروهای امریکایی در برابر تهدید های موجود از کشور محافظت خواهد کرد؟ آیا امریکا شرط طالبان را پذیرفته است؟
برای روشن شدن این موضوع تصمیم گرفتیم تا با جنرال محمد رادمنش معاون پیشین سخنگوی وزارت دفاع افغانستان همکلام شویم.
وی با تایید اخبار منتشره در خحصوص این خبر گفت:

"در طی جلساتی که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در ابوظبی با طالبان داشت، اعلام شد که امریکا موافقه نموده که تا 7 هزار تعداد نیروهای خود را در افغانستان کاهش می دهد. ولی پرسش اینجاست که آنها در افغانستان مصروف کدام فعالیت ها بودند؟"

به گفته معاون سابق سخنگوی وزارت دفاع، این 7 هزار امریکایی مصروف تعلیم و تربیه، مشوره دهی و حمایت های مالی از نیرو های مسلح افغانستان بودند. چیزی که برای ارتش افغانستان مطرح و مهم بود؛ عبارت از تکنولوژی هوایی بود که ما نداشتیم؛ که این مشکل حالا هم است. ایالات متحده در آینده نیز از قوت های زمینی افغان حمایت خواهند کرد. قوای زمینی نسبت به سائر قوت های زمینی منطقه، تمام وظایف شان را به طور نمونه و بهتر انجام می دهند.
جنرال محمد رادمنش بیان داشت:

"رفتن و یا بودن امریکایی ها برای فعالیت های ارتش ما کدام تأثیری نخواهد داشت. قوت های مسلح ما پیش ازاین، در موجودیت نیرو های امریکایی نیز به طور موثر مصروف فعالیت های مقابله با مخالفین بودند و در آینده نیز وظایف شان را انجام خواهد داد".

واشنگتن بر شکست خود در افغانستان اعتراف نموده - اسپوتنیک افغانستان
واشنگتن بر شکست خود در افغانستان اعتراف نموده
به گفته جنرال محمد رادمنش، خروج نیرو های امریکایی در بهبود اوضاع امنیتی افغان تأثیر مثبت خواهد داشت، زیرا طالبان پیش ازاین می گفتند که وجود نیرو های خارجی در افغانستان را نمی پذیرند؛ پس با خروج نیرو های امریکایی طالبان، دیگر بهانه‌ای برای جنگ نخواهند داشت.
در عین حال همکلام اسپوتنیک متعقد است که "اگر کشور های همسایه و به ویژه روسیه؛ ارتش افغانستان را در بخش تکنولوژی هوایی و سائرتکنولوژی ها " تانک، استخبارات و انجنیری" تقویت کنند؛ افغانستان قادر خواهد بود که تمام نگرانی های کشورهای منطقه را در رابطه به موجودیت داعش، القاعده و سایر گروه های تروریستی مهار کند و از کشور خود نیز به گونه عالی دفاع و محافظت نمائید".

آقای محمد رادمنش تأکید نموده است:

" ارتش افغانستان دارای هشت قول اردو است، در حالی که امریکا در افغانستان با داشتن یک قول اردو تمام تکنولوژی های مدرن (هواپیما های شکاری و هواپیما های بی سرنشین، رادارها،هواپیما های بمبارد، هواپیما های انتقالاتی، توپ،تانک، و انواع راکت ها" رادر اختیار دارند. اگر تمام قول 

کاهش احتمالی نیروهای امریکایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کاهش احتمالی نیروهای امریکایی در افغانستان
اردو های ما چنین تجهیزات را در اختیار داشته باشد، قادر است در مقابل هرگونه تهدید از خود دفاع کند واین وظیفه دولت است که ارتش را تجهیز نماید. 

اگر اردوی ما تجهیز و کامل باشد ما این شهامت را داریم که پشت میز مذاکره نشسته و مخالفت ها را حل کنیم".وی در پیان صحبت های شان این شعر را یادآوری نمود: 

برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
جنرال محمد رادمنش افزود:

"از موضع ضعف ما هیچ وقت قادر نخواهیم بود مخالفین را به مذاکره بکشانیم اما از سکوی قوت؛ قدرت و اقتصاد قوی ما قادر خواهیم بود که تمام چالش ها را حل کنیم. افغانستان با داشتن منابع طبیعی زیاد و بازاریابی از کشورهای خارجی؛ اگر بتواند اقتصاد و نظام خود را تقویت کند،یقینا صلح در افغانستان برقرار خواهد شد و در این صورت به بودن امریکایی ها در افغانستان نیاز نخواهد بود".

ترامپ متیقن شده که جنگ افغانستان را باخته است
در همین حال جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس نظامی سیاسی در رابطه به این موضوع در یک گفتگوی ویژه به اسپوتنیک گفت:

" دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اکنون متیقن شده که در جنگ افغانستان پیروز نخواهد شد".

جنرال امرحیل افرود: "ترامپ و جنرال های امریکایی بار ها اعلام نمودند که جنگ افغانستان در بن بست قرار دارد؛ جنگی که در بن بست باشد مصارف و تلفات را در پی خواهد داشت. همین بود که رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم گرفت که جنگ افغانستان را به پایان برساند. لذا وی با ارسال نامه به "عمران خان" نخست وزیر پاکستان و انتصاب خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه این کشور در افغانستان، تصمیم گرفت که مذاکرات صلح با طالبان را جاری بسازد.
شرط طالبان هم برای دست کشیدن از جنگ و آغاز پروسه صلح؛ خروج نیرو های خارجی عنوان شد. بنابراین امریکا برای اینکه طالبان را آرام بسازد موافقه نموده که نیرو های خود را در قدم نخست کاهش دهد".
آقای امرخیل تاکید نمود که این توافق می تواند به معنای شکست امریکا در افغانستان نیز تلقی گردد.
وی توضیح داد:

"اینکه موضوع خروج در میان آمد " هم در سوریه و هم در افغانستان" یعنی اینکه امریکا اگاه شده است که در این جنگ ها برنده نخواهد بود. لذا امریکا چاره ندارد که جنگی را که برایش منفعت ندارد ادامه دهد. ترامپ بیشتر یک تاجر است و او اکنون دانسته که در جنگ افغانستان برنده نیست ؛ اما برای پوشاندن شکست شان در حال حاضر اعلام نموده که یک بخش از نیرو هایش را خارج می سازد و آرزومند است که دو یا سه پایگاه خود را در کشور ما باقی بگذارد".

نیروهای امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تاثیر کاهش نیروهای امریکا بر امنیت افغانستان
جنرال امرخیل گفت: "این موضوعی است که نه طالبان قبول دارد و نه مردم افغانستان بنابراین ممکن است امریکا با مرور زمان تمام نیرو های خود را از افغانستان خارج کند".
خروج امریکا از افغانستان کشور را به طرف بحران نخواهد برد
آقای امرخیل در ادامه بیان داشت:


"در موجودیت امریکایی صلح در کشور ما موجود نیست، جنگ و خونریزی؛ مافیای مواد مخدر، مخالفت های داخلی و قومی و غیره ادامه دارد. جنرال نظامی افغان معتقد است که با خروج نیرو های امریکایی در افغانستان احتمال دو حالت موجود است: یا اینکه طرف های درگیر متیقن خواهد شد که "جنگ بس است و باید انتخابات کرد" و یا اینکه ممکن است طالبان به عنوان یک نیروی قوی قدرت را در دست بگیرند و اکنون مردم افغانستان از طالب شناخت حاصل نموده اند و ممکن است که شرکت این گروه در قدرت را قبول نمایند".

جنرل امرخیل در پایان سخنان وی تاکید نمود:
"در هر حالت ما امیدوار هستیم که دولت و طالبان بتوانند برای برقرای صلح در کشور با هم به یک توافق مثبت برسند که دراین صورت ما به بودن امریکایی ها ضرورت نخواهیم داشت".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала