ایران دانشکده زبان و ادبیات فارسی در کابل می سازد

© Sputnik / Mina Naderiکابل کتاب
کابل کتاب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتشه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رئیس دانشگاه کابل تفاهم نامه ای امضا کرد که براساس آن ساختمان دانشکده زبان و ادبیات فارسی با هزینه ایران ساخته خواهد شد.

اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمدرضا ملکی عصر شنبه با حمیدالله فاروقی رئیس دانشگاه کابل این تفاهم نامه را امضا کرد و قرار است از ماه حمل سال 1398 اعمار دانشکده آغاز شود.
ملکی گفت که تاکنون مساحت زیربنای این ساختمان مشخص نشده است و فعالیت روی نقشه آن شروع گردیده تا مشخص شود که زیربنا و هزینه آن چقدر خواهد شد.

سفیر ایران در افغانستان: تأمین صلح در افغانستان از راه نظامی ممکن نیست - اسپوتنیک افغانستان
سفیر ایران در افغانستان: تأمین صلح در افغانستان از راه نظامی ممکن نیست

در این مراسم آتشه فرهنگی سفارت ایران دوهزار و 300 جلد کتاب درسی را نیز به دانشگاه کابل اهداء کرد و گفت که در آینده نیز این همکاری ها ادامه خواهد یافت.
ملکی گفت که این تعداد کتاب شامل کتاب های علمی در بخش دانشگاهی از جمله علوم بشری، انسان شناسی، ادبیات، علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت و کمپیوتر است.
ملکی ادامه داد: شعبه فرهنگی در طول 13 ساله خود همکاری های بسیار نزدیکی را در عرصه پرداخت مدت معاش برای محصلین، تاسیس اطاق ایران شناسی، برگزاری دوره های دانش ، اعزام پروفیسرها و گروه هایی از دانشگاه کابل برای سفرهای علمی با این دانشگاه داشته است که امیدواریم در چهارچوب توافق نامه های دو کشور این همکاری ها توسعه یابد.

دانش: افغانستان از موقعیت استراتژیک خود زیان دیده است - اسپوتنیک افغانستان
بر روی رودخانه «هریرود» پل ترانزیتی مشترک افغانستان-ایران احداث می شود

آتشه فرهنگی ایران افزود: در همین راستا در ابتدای سال جاری اولین دور از گفت وگوهای فرهنگی و همچنین نمایشگاه کتاب در دانشگاه کابل برگزار شد و قرار است دومین دور آن در اوایل ماه حوت و با حضور 12 تن از روسای دانشگاه های دولتی و خصوصی افغانستان در زاهدان ایران برگزار شود و در ماه سرطان سال آینده سومین دور آن نیز در افغانستان برپا خواهد شد.
حمیدالله فاروقی رئیس دانشگاه کابل هم در این مراسم گفت که از اینکه امروز با امضای تفاهم نامه ساخت دانشکده زبان و ادبیات فارسی و اهدای کتاب از سوی ایران به بخش مهمی از نیازهای علمی و ارتقای سطح دانش خود دست می یابیم، خرسند هستیم.
فاروقی ادامه داد: در سال گذشته و به دنبال سفر هیات عالی رتبه دانشگاه کابل به جمهوری اسلامی ایران موضوع ساخت دانشکده به صورت جدی مورد بحث مسئولین علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هیات دانشگاه کابل قرار گرفت و دوستان و همکاران ما در بخش های مختلف علمی و عملی در ایران قول مساعد برای اجرا شدن هرچه سریعتر ساخت این محل دادند.
وی از اهدای کتب موردنیاز دانشگاه کابل ابراز قدردانی کرد و از کتابخانه مرکزی کابل خواست که برای حفظ و مراقبت از این کتاب های باارزش به خوبی نگهداری و استفاده کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала