آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟

© Photo / Youtube/ TomoNews US آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرید ذکریا تحلیلگر سیاسی امریکایی تائثیرات موج عوامفریبانه را تحلیل نموده که به عقیده او، حالا در امریکا و کشورهای اروپایی فعالانه گسترش می یابد.

او در مقاله منتشره در روزنامه « The Washington Post» می نویسد، ایمانوئیل ماکرون امید بزرگ برای آنهایی بود، کسی که تشویش داشت که در سیاست جهانی عوامفریبی، ناسیونالیزم و نژادپرستی مسلط است. ماکرون در کمپاین ریاست جمهوری سال گذشته خود توانست فرانسه را به دور پیام راجع به اصلاحات و مناسبات کثرالجانبه متحد سازد و در عین حال تزلزل ناپذیر و وفادار به اتحادیه اروپایی و دیگر پیمان های بین المللی باقی بماند. او در ماه گذشته 65 رهبر جهان را در حادثه بزرگ که به اداره جهانی وقف شده بود، گردهم جمع کرد.

© Sputnik / Aleksei Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟

حالا ماکرون تحت فشار اعتراضات خیابانی «جلیقه های زرد» قرار گرفته است. او به صرفنظرکردن از یکی از اصلاحات خود و تصویب سبسایدی های مخرب برای بودجه،  ضمن تلاش آرام ساختن اعتراض کنندگان، مجبور گردید. بی نظمی در انگلستان نیز مسلط است، چون در آنجا سعی می ورزند در راه بریکزیت پیش بروند (اگرچه متحمل شکست میگردند). در ایتالیا پرابلم های بودجوی وجود دارند. هنگری و پولند را دموکراسی غیرقانونی می بلعند. این همه بر منظره فشار روانی اروپا و غرب افزوده میشود.

اما آیا همه چیز در واقعیت امر چنین تیره و تار می باشد؟ طوریکه میتیو کارنیچنیگ مدیر مسوول نشریه «سیاست» در سایت نشریه ذکر نموده، حمایت از اتحادیه اروپایی حالا در عالی ترین سطح طی ده هه اخیر قرار دارد. و در صورت مشاهده از نزدیک — در حالیکه نیروهای عوامفریبانه در برخی جاها وارد میشوند — فهمیده میشود که تاریخ چند ماه گذشته عمدتاً به ظهور مقاومت مبدل گشته است. به پولند و هنگری نگاه کنید — به سطح معین گویا آنها با شعارهای جنبش عوامفریبانه-ناسیونالیستی یکجا شده اند. در پولند به خاطر تلاش اصلاح سازی محکمه عالی آنها اعتراضات کتلوی رخ داد و محکمه اروپایی هدایات جدی داد، تا این ابتکار را خاتمه بخشند. پولند در روز دوشنبه این مطالبه را اجرا کرد.

در هنگری اقدام اخیر استبدادی صدراعظم ویکتور اوربان — تغیردادن قانون کار و قدرت قضائیه — نیز باعث بروز اعتراضات وسیع گردید و نسبت به هروقت دیگر نیروهای اپوزیسیون ملی را باهم متحد ساخت.

در فرانسه خبر راجع به شکست ماکرون قبل از وقت می باشد. درست است که ارقام مربوط به سطح محبوبیت او روبه کاهش اند، اما رای دهندگان تا به حال به او نسبت به ماری لیپین راستگرای افراطی ترجیح میدهند.

© AFP 2023 / Robin Utrechtآیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟

در ایتالیا حکومت نو ایتلافی بودجه عوامفریبانه تصویب کرده که عاید مشترک بنیادی و تقاعد قبل از وقت را — فقط برای آن تا با مخالفت جدی اتحادیه اروپایی روبرو گردد — پیشنهاد میکند. در هفته قبل روم از اقدامات خود عقب نشینی کرد و بودجه را اعلان کرد که با اصول مسلط که توسط بروکسل تعیین شده، مطابقت دارد.

اوضاع در انگلستان بسیار پیچیده باقی مانده، اگرچه قصه از این قرار است که هربار وقتیکه کشور به بریکزیت واقعی نزدیک میشود — دوباره عقب نشینی میکند. صدراعظم تیرزا می جهت تحقق بریکزیت نرم سعی میکرد، در حالیکه مصالحه به مخالفت تندروان با او منجر گردید، اما آنها نمی توانند او را برکنار نمایند.

بالاخره، امریکا را ببینید، جای که رئیس جمهور بر این افتخار میکند که او عوافریب و ناسیونالیست است. در ماه نوامبر حزب دموکراتیک بر پیروزی بزرگ در انتخابات مجلس نمایندگان از زمان «موج واترگیت» در سال 1974 دست یافت. رئیس جمهور ترامپ با استعفاهای اضافی اعضای مهم اداره خود روبرو گردید — یک عده بنابر تصورات اخلاقی و دیگران نسبت بی نظمی — استعفا دادند. مهمترین اینست که حالا علیه ترامپ و دستیاران او 17 دوسیه جداگانه تحقیقاتی بررسی میگردند که به اساس برخی دوسیه ها حکم اتهام صادر شده.

© AP Photo / Rich Pedroncelliآیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا آینده تاریک در انتظار غرب قرار دارد؟

مولف در اخیر می نویسد، من قصد اصغری ساختن تائثیر موج عوامفریبانه ندارم که تا به حال در غرب و دیگر گوشه های جهان وجود دارد. و اعتراضات نباید به ناامیدی مبدل گردند. در هر کشور تعداد زیادی مردم وجود دارند که با سیاست خشم و هویت مخالف اند. و آنها نیز نیرومندترند. آنها باید سریعتر بدوند و نباید بترسند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала