آیا "جهاد" افغانستان کمک کرد تا پاکستان قدرت اتمی شود؟

© AFP 2023 / Aamir Qureshiاهداف زرادخانه هستوی پاکستان
اهداف زرادخانه هستوی پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه پاکستانی گزارش داد که جهاد مردم افغانستان با شوروی سابق به پاکستان کمک کرد تا به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

به گزارش اسپوتنیک،روزنامه داون نیوزپاکستان، در مقاله‌ای نوشته که، اخیرا دولت امریکا شماری از اسناد اطلاعاتی طبقه بندی شده را افشا کرده است که در آن به چگونگی دست یابی پاکستان به تسلیحات هسته‌ای نیز پرداخته شده است.
بر اساس این اسناد دولت پاکستان به کمک جهاد مردم افغانستان با شوروی سابق به تسلیحات هسته‌ای دست یافتند و باعث شد تا کشورهای غربی از این موضوع چشم پوشی کنند.
این اسناد و مدارک نشان می‌دهد حکومت امریکا برای مبارزه بر ضد قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین در افغانستان، از فعالیت‌های اتمی پاکستان چشم پوشی کرده است.
بر بنیاد این اسناد، در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، پیروزی در برابر شوروی وقت برای ایالات متحده بسیار مهم بود و از این رو از فعالیت‌های هسته‌ای پاکستان که متحد قوی واشنگتن بود، با جدیت جلوگیری نکرد.
اسناد محرم وزارت خارجۀ امریکا که به تاریخ ۲۰ اگست ۱۹۸۴ نوشته شده است، نشان می‌دهد که ایالات متحده می‌دانسته که پاکستان در آن زمان ظرفیت تولید بم اتم را داشته است. 

انفجار اتمی - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان مجبور شد سلاح اتمی بسازد

در بخشی از این گزارش آمده است "با آنکه رئیس جمهور ضیا (الحق) آشکارا و خصوصی اطمینان داده است که پاکستان قصد، مهارت و ظرفیت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را ندارد، ما اطلاعات گسترده و متقاعدکننده داریم که پاکستان در تلاش است تا طرح اسلحۀ هسته‌ای خود را تکمیل کند، اجزای اسلحۀ هسته‌ای را بسازد و به مواد مورد ضرورت هسته‌ای دست یابد".
یکی دیگر از این مدارک حاکی است که رهبر آن وقت چین نه تنها واشنگتن را قانع کرد که برنامۀ هسته‌ای پاکستان را تحمل کند بلکه مساعدت بیشتر انکشافی، نظامی و امنیتی را در اختیار اسلام آباد قرار دهد.
گزارش همچنان تذکر داده است که واشنگتن امیدوار بود تا پاکستان داشتن روابط امنیتی با ایالات متحده را بر گزینۀ دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ترجیح دهد.
در یادداشت دیگر وزارت خارجۀ امریکا از ملاقات تاریخ 14 جنوری 1980 میان ضیاالحق و سفیر پیشین ایالات متحده در اسلام آباد آمده است که جنرال ضیاالحق واشنگتن را ترغیب کرده بود تا به دلیل ایفای نقش بارز پاکستان در جنگ افغانستان، از برنامۀ هسته‌ای اسلام آباد چشم پوشی کند.
از مکاتبه‌ها و بحث‌هایی که در آن زمان میان مقام‌های چینی و امریکایی صورت گرفته بود بر می‌آید که چین به خاطر رقابت و مشکلات مرزی که با هند داشت، در تلاش بود تا پاکستان را که رقیب دیگر هند بود، توانمند سازد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала