فقط وارخطا نشوید! دانشمندان بشریت را برای چه آماده می سازند

© Depositphotos.com / Stockassoفقط وارخطا نشوید! دانشمندان بشریت را برای چه آماده می سازند
فقط وارخطا نشوید! دانشمندان بشریت را برای چه آماده می سازند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سال که فرا رسیده اختراعات نو پر سر و صدا در عرصه جینیتیک، مطالعه فضا و باستانشناسی به ارمغان خواهد آورد. توجه تمام جهان بسوی چین متوجه است که پروگرام مهتاب را موفقانه ادامه میدهد و تجارب جسورانه در باره ایجاد اطفال تغییر یافته جینیتیکی انجام میدهند.

اینکه بر کدام دانشمندان و پروژه ها باید در سال 2019 نظارت کرد — به مطلب خبرگزاری «اسپوتنیک» توجه شما را جلب میداریم.

دوگانگان را تصحیح نمودند
جامعه علمی جهانی نورم های اخلاقی را تشدید خواهد کرد، تا به تصحیح بدون کنترول جینوم انسان اجازه داده نشود. ضرورت چنین فیصله بعد از اعلامیه تکان دهنده هی تزیانکویا دانشمند چینایی راجع به تولد دو دخترک که DNK آنها تغییر داده شده، تا آنها را از خطر ابتلا به مرض ایدز نجات دهند، بوجود آمد.
دانشمندان همچنان میگویند که آیا مداخله در DNK اطفال اثرات جنبی غیردلخواه در قبال نخواهد نداشت.
به قول هی تزیانکویا، جینوم در ابتدایی ترین مرحله تشکل نطفه به کمک میتود CRISPR-cas9 تصحیح شده است. ابتدا آن را در باکتریاها کشف کردند و آن را برای استفاده در حیوانات کثیرالحجروی تغییر دادند. این میتود امکان فعال ساختن، غیرفعال ساختن، قطع نمودن یا گذاشتن کدام ژئین در DNK حیوانی، بشمول انسان، فراهم می سازد.
CRISPR-cas9 امید رهایی بشر از امراض سنگین ارثی بوجود آورده است.

بازگشت به مهتاب
در نخستین روزهای جنوری برای اولین بار در تاریخ در جهت متقابل غیرقابل دید مهتاب سفینه چینایی «چان ای-4» نشست انجام میدهد. این سفینه سطح مهتاب را در منطقه دهانه کارمان که در حوزه قطب جنوبی — ایتکین، قرار دارد، تجارب استروفزیک و بیولوژیکی انجام خواهد داد.
چین در سال نو به مهتاب هیات پلان شده «چین ای-5» با وسیله مهتاب پیما و دستگاه برمه کاری روان میکند.
چین حالا برنامه تمام عیار مهتاب دارد که نتیجه آن پنج ماهواره فعال در سطح و مدار مهتاب محسوب میشود.
در اوایل سال نو انتقال اولین روبوت شخصی — Beresheet در نظر است.

پیروزی ظفرمند میندیلییف
به اساس فیصله یونسکو سال 2019 سال بین المللی جدول دوره یی میندیلییف اعلان شده است. از اختراع آن 150 سال سپری میگردد.
دمیتری میندیلییف دانشمند روسی عناصز کیمیاوی را به اساس وزن اتمی آنها تنظیم نمود و اولین وریانت جدول را در سال 1869 ارایه کرد. این کار امکان پیشبینی نمودن عناصر نو و خواص آنها را فراهم ساخت. این دستاورد از جانب جامعه علمی به مثابه یکی از بزرگترین کشفیات در تاریخ بشریت شناخته شده است.
به افتخار این سالگرد در تمام جهان تعداد زیادی حوادث علمی و تنویری پلانگذاری شده اند. در ماه سپتمبر در سانکت-پتیربورگ یکی از مراسم کلیدی — XXI گنگره میندیلییف در باره کیمیای عمومی و تطبیقی برگزار میگردد.

نقشه خلقت جهان
رصدخانه علمی روسی «سپکتر-RG» که مشترکاً با متخصصین جرمنی طراحی شده، به مدار در اپریل سال 2019 پرتاب میشود. این مجتمع بی نظیر تحقیقاتی است که برای مطالعه اجسام فضایی در دامنه های رینتگینی و گاما در نظر گرفته شده است.
«سپکتر-RG» به اطراف نطقه لانگراژ L2 که در آنسوی مدار مهتاب در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتر از ما قرار دارد، فرستاده میشود. دانشمندان میخواهند به کمک آن نقشه مفصل کائینات ترتیب دهند و به سوالات راجع به تکامل کهکشان پاسخ دهند.

در راه فزیک نو
در ماه مارچ حکومت جاپان پاسخ خواهد داد که آیا از اعمار کلایدر الکترونی-پوزیترونی خطی بین المللی 50 کیلومتری (ILC) در خاک آن کشور حمایت خواهد کرد یا خیر. بودجه این پروژه — در حدود هفت میلیارد دالر امریکایی می باشد.

ادامه تحقیقات راجع به تغیرات اقلیمی

در سپتمبر گروپ بین الحکومتی کارشناسان در باره تغییرات اقلیمی (IPCC) وریانت نهایی گزارش ویژه که به اقیانوس ها و کرییوسفییر — قشر یخ زده زمین — وقف شده، منتشر خواهد کرد. چه چیز آنها را تهدید میکند، اگر گرم شدن اتموسفییر زمین ادامه یابد، پاسخ در این سند وجود خواهد داشت.

اروپایان راه را گم کرده اند
در سال آینده کشف های نو دانشمندان علم پالیوجینیتیک که منشای ملل ماقبل التاریخ ملل یوریشیا را مطالعه میکنند، انتظار میروند. مساله راجع به — نظریه راجع به وطن اصلی سلاویان و ملل ساکن در اروپای معاصر مطرح می باشد.
سه سال قبل دانشمندان بعد از بررسی حجم بسیار زیادی مواد باستانشناسی که از دشت های منگولیا تا اروپای غربی جمع آوری شده بودند، ثابت ساختند که ملل معاصر اروپایی از اجداد بوجود آمده که در سواحل اطراف بحیره سیاه و بحیره کسپین پنج هزار سال قبل زندگی میکردند.

در جستجوی ستاره نامعلوم
این امر مستثنی نمی شود که در سال نو ستاره شناسان سیاره معمایی «X» در اطراف نظامی شمسی کشف خواهند کرد. دو سال قبل سیاره شناسان مایکل بروان و کنستانتین باتیگین موقعت آن را در آسمان با دقت زیاد محاسبه کردند و حالا سعی میکنند آن را به کمک تیلسکوپ «سوبارو» در جزایر هاویی کشف کنند.
این سیاره فرضی باید چند بار از زمین بزرگتر باشد. اگر آن را پیدا کنند، پس آن به نهمین سیاره در نظام شمسی و پنجم در بین سیارات عظیم مبدل خواهد گشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала