اسرار جدید درباره دستگیری صدام حسین در سالروز اعدامش

© AFP 2023 / Chris Hondrosاسرار جدید درباره دستگیری صدام حسین در سالروز اعدامش
اسرار جدید  درباره دستگیری صدام حسین  در سالروز اعدامش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در سالروز اعدام صدام حسین، رهبر سابق عراق، برخی رسانه‌ها جزئیات جدیدی را از نحوه دستگیری رهبر سابق عراق منتشر کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، در سالروز اعدام صدام، حسین، رئیس جمهور سابق عراق، یک خبرگزاری اردنی اسرار جدیدی منتشره در رسانه های غربی را درباره بازداشت وی طی عملیاتی که تا امروز جزئیات آن مبهم مانده است، فاش کرد.
خبرگزاری اردنی "أنباء سرایا" در گزارشی اعلام کرد: "سرنخ اول در این عملیات افسر عراقی بود که در زمان حمله نیروهای آمریکایی به غرب بغداد به اردن فرار کرد. این افسر "اسعد یاسین" نام داشت و بعد از فرارش در امان مورد بازجویی قرار گرفت.
"یاسین از طریق یک کشور عربی اطلاعاتی را به طرف‌های آمریکایی در امان داد. این اطلاعات این بود که فرد دیگری به اسم "محمد ابراهیم" از طرف صدام نزد وی آمده بود تا به او بگوید که صدام گفته به مقاومت بپیوندد و با او در تکریت دیدار کند." 

Raghad (C), the daughter of Iraq's late former president Saddam Hussein. (File) - اسپوتنیک افغانستان
واکنش دختر صدام حسین به کشته شدن علی عبدالله صالح

این خبرگزاری اعلام کرد: "این اطلاعات سرنخ اصلی برای عملیات بازرسی اطلاعاتی و پیچیده پایگاه‌هایی بود که امکان داشت صدام در آنجا مخفی شده باشد. اطلاعات امریکا توانست محمد ابراهیم را که یک فلسطینی بود و نزدیکترین فرد به دار و دسته صدام محسوب می‌شد، بازداشت کند. موساد اسرائیل از این فلسطینی بازجویی کرد و توانست با شکنجه اطلاعاتی از زیر زبان او درباره مخفی‌گاه صدام بیرون بکشد."
این پایگاه همچنین در گزارش خود درباره دستگیری رهبر سابق عراق نوشته است که هنگام یورش نیروهای امریکایی به مخفیگاه صدام، یک مترجم عراقی به نام «سمیر» نیز آنها را همراهی می‌کرد. سمیر پیش از ورود به مخفیگاه صدام صدای او را شنید که فریاد می‌زد "شلیک نکنید، شلیک نکنید!" او سپس بعد از دیدن صدام  حسین چندین بار به صورت او سیلی زد.
مجله امریکایی اسکوایر در این گزارش تعداد نیروهایی که در دستگیری صدام مشارکت داشتند را هزار نفر اعلام کرده است.
براساس این گزارش، آریل شارون، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل خیلی پیگیر این عملیات بود و اولین کسی بود که صدام حسین را بعد از بازداشتش ملاقات کرد چراکه به دلیل نگرانی اسرائیل از صدام و تمایلشان برای خلاص شدن از او، شارون دوست داشت او را پشت میله‌های زندان ببیند.
روزنامه انگلیسی میرور نیز در گزارشی به مناسبت دوازدهمین سالگرد اعدام صدام حسین نوشته است: زمانی که نیروهای امریکایی وارد مخفیگاه صدام شدند، مردی با ریش بلندِ جوگندمی را دیدند که فریاد می‌زد "من رئیس‌جمهور عراق هستم و می‌خواهم با شما مذاکره کنم."
طبق گزارش این روزنامه، مخفیگاهی که صدام در آن پنهان شده بود، یک ساختمان بتنی کوچک بود که در عمق 20 متری زمین قرار داشت. مخفیگاه او تنها به اندازه‌ای بزرگ بود که یک مرد می‌توانست در آن دراز بکشد. یک لوله هواکش هم در آن تعبیه شده بود تا از خفه شدن احتمالی او جلوگیری کند.
صدام در دسامبر 2006 در بغداد اعدام شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала