طرح‌ های بن‌سلمان نقش برآب شد

© YouTube / WSTطرح‌ های بن‌سلمان نقش برآب شد
طرح‌ های بن‌سلمان نقش برآب شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از قتل خاشقجی طرح‌های بن‌سلمان برای نزدیک شدن به اروپا نقش برآب شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، پس از قتل جمال خاشقجی در اکتبر گذشته، روابط کشورهای اروپایی با عربستان در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ شاهد تغییرات منفی بزرگی بود که بازگرداندن آن به حالت قبل به زمان زیادی نیاز دارد.
روابط عربستان با آمریکا از نظر سیاسی و نظامی اهمیت دارد اما روابط ریاض با اتحادیه اروپا با توجه به حجم معاملات تجاری دو طرف اهمیت اقتصادی بسیار دارد. حجم تبادل تجاری دو طرف به ۵۴ میلیارد یورو می‌رسد این در حالی است که حجم تبادلات تجاری عربستان با آمریکا ۳۰ میلیارد یورو است.
روزنانمه القدس العربی نوشته است، ریاض تمایل داشت سطح روابط اقتصادی خود با اروپا را با تنوع بخشی به معاملات تجاری بالا ببرد تا این معاملات تنها به صادرات نفت از عربستان به اروپا و نیز صادرات قطعات موتر و تجهیزات پزشکی و نیز مواد غذایی از این قاره به عربستان محدود نباشند.
به همین دلیل عربستان برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در بازارهای اروپایی و خرید اسلحه از اروپا برنامه‌ریزی کرد. ریاض تصمیم به خرید جنگنده‌های یوروفایتر اروپایی، تانک‌های لیوبارد آلمان، کشتی های جنگی اسپانیایی و ایتالیایی و سلاح‌هایی از فرانسه برای ایجاد ارتشی قدرتمند گرفت که تنها بر یک یا دو منبع تسلیحاتی یعنی در درجه اول امریکا و در درجه دوم انگلیس متکی نباشد.
همه این برنامه‌ها اما پس از قتل خاشقجی و با وجود اینکه عربستان کادر دیپلمات خود را در بروکسل تقویت کرد، نقش بر آب شد و برنامه‌های این کشور برای تقویت روابط خود با اروپایی‌ها به جای تکیه صرف بر آمریکا با مشکلات بزرگی مواجه شد.
در این میان واکنش اروپایی‌ها نسبت به این جنایت در مقایسه با مسئولان امریکایی متفاوت‌تر بود. کنگره امریکا به دلیل این جنایت، انتقادات سیاسی را علیه ریاض آغاز کرده و در متهم کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دست داشتن در این قتل تردیدی نکرد، کاخ سفید موضعگیری‌های متفاوتی از انتقاد تا بی‌طرفی داشت اما کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان و نیز پارلمان اروپا از ریاض انتقاد کردند.
برخی منابع وابسته به پارلمان اروپا به روزنامه القدس العربی گفتند، توسعه روابط اتحادیه اروپا با عربستان در سایه حضور بن سلمان در قدرت بسیار دشوار خواهد بود، اکنون به جز روابط تجاری و قراردادهای تسلیحاتی که در گذشته به امضا رسیده‌ بودند و در آینده نیز شاهد تغییر بزرگی در سطح همکاری نهادها و این قراردادها نخواهند بود، تمامی این روابط به حالت شبه معلق درآمده‌اند.
با توجه به بازتاب قتل خاشقجی در رسانه‌های اروپایی و شبکه‌های اجتماعی مختلف و موضعگیری کشورهای اروپایی نسبت به این پرونده، عربستان در افکار عمومی اروپا به کشوری سرکش تبدیل شده است و با توجه به این بازتاب سیاسی و فکری منفی که از عربستان به وجود آمده، بر هر کشور اروپایی استقبال از بن سلمان در آینده و حتی حضورش در یک کنفرانس مطبوعاتی در اروپا بسیار دشوار خواهد بود. کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته پس از آنکه بن سلمان بازخواست از مسئولان و شاهزادگان بازداشت شده در هتل ریتز کارلتون را آغاز کرد، اروپایی‌ها میزبان او بودند اما پس از قتل خاشقجی به ویژه پس از آنکه ترکیه تصمیم گرفت این پرونده را بین‌المللی کند، اوضاع برای ریاض دشوار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала