کدام کشورها با طالبان در تماس هستند؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر کدام کشورها با طالبان در تماس هستند؟
کدام کشورها با طالبان در تماس هستند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نزدیک به ده کشور به‌گونه جداگانه با گروه طالبان در تماس هستند و با این گروه در باره صلح افغانستان رایزنی می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، آگاهان و جریان های سیاسی از پیشبرد گفتگوهای صلح در غیاب دولت افغانستان و در حاشیه نگهداشتن دولت دراین پروسه انتقاد می‌کنند.
محمد اسماعیل خان، عضو رهبری حزب جمیعت اسلامی می‌گوید: "صلح درحقیقت درقیومیت سه کشور پاکستان، عربستان وامارات متحده عربی است که درگذشته از طالبان حمایت کردند و فعلاً صلح در محور همین سه کشور می‌چرخد وباید کشورهای منتطقه وهمسایه و خود حکومت نیز در این رون شریک باشند".
این در حالیست که آغاز این روند را نخست واشنگتن با فرستادن نماینده ویژه برای صلح افغانستان برداشته و پس از آن روسیه با برگزاری نشست صلح مسکو، درکنار آن ایران، امارات متحده عرب، عربستان سعودی، قطر، پاکستان، ازبکستان، چین و تاجیکستان هرکدام با طالبان یا گفتگو کرده اند و یا به نحوی درباره چگونگی پیشبرد گفتگوهای صلح با این گروه ملاحظاتی دارند.

سفر هیئت طالبان به ایران قبل از نشست صلح در عربستان - اسپوتنیک افغانستان
سفر هیئت طالبان به ایران قبل از نشست صلح در عربستان

احمد ولی مسعود رئیس روند وفاق ملی در این مورد گفت: "تازمانی که ما به یک دولت انتخاباتی مشروع وباقاعده و از موضع قدرت صلح را دنبال نکنیم، از پایگاه دولت ضعیف نمی‌شود از موضوع قدرت به موضوع صلح پرداخته شود".
اما کنار زدن افغانستان دراین گفتگوها و نیز سفر هیئت‌های طالبان به شمار از کشورها به نحوی دادن مشروعیت سیاسی ازسوی این کشورها به طالبان نیست؟
سید اکبرآغا، عضو پیشین گروه طالبان بیان می‌دارد: "درباره صلح به دیگر کشورها اعتماد کردن کار خوبی نیست، این گفتگوها باید افغان محور باشد".
از سویی هم حکومت وشورای عالی صلح می‌گویند که درجریان تمامی تلاش های کشورهای منطقه در پیوند به روند صلح افغانستان قرار دارند واین تلاش ها از بهر زمینه سازی برای آغاز گفتگوهای رو در رو میان حکومت وطالبان است.
امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی در این مورد بیان داشت: "سایر کشورهای که بالای مخالفین مسلح حکومت نفوذ دارند، باید از نفوذ شان برای کشاندن طالبان به میز گفتگوهای صلح استفاده کنند".
همچنان اسدالله زائیری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید: "این تلاش ها هیچ گاه ناسازگار با تلاش های شورای عالی صلح نیست بلکه مکمل این تلاش ها است".
با این حال روز گذشته کشور ایران تایید کرد که یک هیئت طالبان به آن کشور سفر کرده و با مقام های وزارت خارجه این کشور درباره صلح افغانستان گفتگوهای مفصلی انجام داده است. افزون براین در روز های نزدیک قرار است نمایندگان امریکا وطالبان درجده پایتخت عربستان سعودی برای چهارمین بار دیدار کنند. حکومت گفته است که دراین نشست هیئت‌ می‌فرستد، اما طالبان هرگونه دیدار با هیئت حکومت افغانستان را رد کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала