محبوب ترین سلاح توپچی قرن XX روسیه

© AFP 2023 / Adek Berryمحبوب ترین سلاح توپچی قرن XXروسیه
محبوب ترین سلاح توپچی قرن  XXروسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیگوئین تیئین (Nguyễn Tiến) در نشریه « VnExpress» ویتنام می نویسد، تفنگ تهاجمی کلاشینکف، راکت انداز ضد تانک RPG-7 تقریباً در همه منازعات مسلحانه در نیمه دوم قرن XXاستفده میشدند.

سلاح ساخت روسیه بسیار مطمئین، ساده در تولید و استفاده شمرده میشود، اما بازهم دارای ویژگی عالی تکنالوژیکی می باشد. تفنگ تهاجمی کلاشینکف «АК-47» ، راکت انداز ضد تانک RPG-7 پرفروش ترین سلاح محسوب میشود.
تفنگ تهاجمی کلاشینکف در شش نوع مختلف وجود دارد و تا به حال در روسیه کار عصری سازی آن ادامه دارد. آخرین نوع بهبود یافته — تفنگ تهاجمی کلاشینکف دستی —16 می باشد. این مودل توسط نظامیان در بیش از 50 کشور استفاده میشود. این تفنگ تهاجمی در اکثر منازعات مسلحانه در نیمه دوم قرن XXاستفاده شده است.
تفنگ تهاجمی کلاشینکف دستی توسط تورن جنرال میخائیل کلاشینکف در سال های 1950 طراحی شده بود و به تفنگ تهاجمی سبک شوروی مبدل گشت و تفنگ تهاجمی دیکتیریوف را تعویض کرد. این تفنگ تهاجمی مودل بنیادی تفنگ تهاجمی کلاشینکف را تشکیل میدهد، اما میل آن به خاطر افزایش سرعت مرمی طویل تر شده و شکل قنداق آن برای مناسب بودن انداخت تغییر داده شده و ظرفیت جاغور افزایش یافته است.
برای تفنگ تهاجمی کلاشینکف کارطوس 7,62×39 мм و 5,45 × 39 мм استفاده میشوند و جاغورهای آن برای 45 و 75 کارطوس در نظر گرفته شده اند. نظامیان از کلاشینکف به مثابه تفنگ تهاجمی ثقیل میتوانند استفاده کنند و آن را میتوانند بالای دستگاه یا ماشین محاربوی پیاده نصب کنند.
تفنگ تهاجمی کلاشینکف دستی —16 به مثابه جاگزین تفنگ تهاجمی کلاشینکف دستی —74 طراحی شده و طوریکه پیشبینی شده، به سلاح استندرد نظامیان روسیه مبدل خواهد گشت.

راکت انداز ضد تانک RPG-7

CC0 / Staff Sgt. Ezekiel Kitandwe / ANA soldier with RPG-7 Afghan National Army soldier firing an RPG-7
Afghan National Army soldier firing an RPG-7  - اسپوتنیک افغانستان
Afghan National Army soldier firing an RPG-7

راکت انداز ضد تانک RPG-7 (همچنان بنام V-41 نیز شهرت دارد) — سلاح گسترش یافته ضد تانک در جهان می باشد و از سال 1958 بیش از 9 میلیون میل تولید شده است. باوجود گذشت 60 سال، RPG-7 مانند گذشته وسیعاً توسط اکثر اردوهای کشورهای جهان، بشمول نظامیان روسی استفاده میشود.
ویژگی مهم راکت انداز ضد تانک RPG-7 پسلگد ضعیف شمرده میشود و در استعمال ساده و مناسب می باشد. برعلاوه وظیفه اساسی — نابودسازی تانک ها، وسایط زرهی و سنگرهای مهم دشمن — این راکت انداز میتواند دشمن را در صورت استعمال مرمی های انفجاری یا مهمات با انفجار پرحجم از بین ببرد. از راکت انداز ضد تانک RPG-7 برای نابودسازی هلیکوپترها و همچنان در تحقق حملات در نبرد نزدیک می توان استفاده کرد، اما بسیار زیاد موثر نیست.
افراد مسلح سومالی در سال 1993 توسط راکت انداز ضد تانک RPG-7 هلیکوپتر «بلیک هوک» امریکایی را در موگادیشو در منازعه که بنام «فاجعه» پنتاگون شهرت دارد، سرنگون ساختند.

تفنگ تهاجمی کلاشینکف — 47

© AP Photo / Vladimir VyatkinАК-47
АК-47 - اسپوتنیک افغانستان
АК-47

در جهان تفنگ تهاجمی سبک АК-47، اولین تفنگ تهاجمی شوروی با کارطوس 7,62×39 мм — وسیعاً استفاده میشود و میتواند در هرنوع شرایط جوی و تمام نواحی اقلیمی بدون انقطاع کار نماید. طبق تحقیقات پوهنتون اکسفورد، در حدود 100 میلیون تفنگ تهاجمی در سراسر جهان فروخته شده که از جمله آنها 75 میلیون — АК-47 بود.
میخائیل کلاشینکف کار بالای ساختن АК-47 در سال 1945 آغاز کرد و بعد از آزمایشات АК-47 به تفنگ استندرد تهاجمی اردوی شوروی در سال 1949 مبدل گشت. بعد از گذشت بیش از 60 سال بسیاری تفنگ های تهاجمی سلسله АК با جاغور برای کارطوس های 7,62×39 мм و 5,45×39 мм و برعلاوه برای کارطوس های 5.56×45 мм به اساس استندرد ناتو، تولید میشوند.
در سال 2011 کانسرن «کلاشینکف» («ایژماش» سابق) برنامه طراحی استندردهای نو تفنگ های تهاجی АК-12 آغاز کرد. جنرال کلاشینکف شخصاً در پروژه تا لحظه مردن خود در سال 2013 شرکت داشت.
در نظر اول AK-12 و AK-15 ظاهراً به نسل های قبلی АК شباهت دارند، اما دقت و برد انداخت آنها بهبود یافته است. این سلاح توسط نشان گیر، چراغ، دوربین هدف گیری لیزری، و قنداق تجهیز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала