نگرانی مجلس از تشدید نا آرامی‌ها در شمال کشور

© Photo / ارگپارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان
پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از نمایندگان مجلس از تشدید جنگ و نا آرامی‌ها در شمال کشور ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که برخی حلقاتی درون حکومتی به این جنگ دامن می‌زنند.

به گزارش اسپوتنیک؛ همزمان با فرار رسیدن فصل زمستان و سرمای شدید، جنگ و نا آرامی‌ها در شمال کشور نیز تشدید یافته و طالبان حملات گسترده‌‌ای را به راه انداخته‌اند.

این در حالی است که پیش از این جنگ‌ها در فصل زمستان به دلیل سردی هوا کاهش پیدا می‌کرد.

نمایندگان مجلس می گویند، "مشکلات امنیتی در ولایت‌های شمال کشور نگران کننده است؛ امسال سردی هوا نیز جلو مخالفان را نگرفته و آنان با راه اندازی جنگ همه روزه ساحات تحت کنترول خود را بیشتر می‌سازند".

آنها حکومت را متهم می کنند که، ظاهراً توان کنترل جنگ را در شمال از دست داده و تنها چشم امید مردم به صلح است تا جنگ خاتمه یابد.

به گفته آنها، حکومت افغانستان در شمال، موضوع قومی را دامن می‌زند و این مساله یکی از عوامل تشدید جنگ در شمال است.

آنها تأکید نموده اند که، نا امنی در شمال از چند جهت دامن زده می‌شود، یکی داشتن مرز با کشورهای آسیای میانه است که کشورهای دخیل به تقابل پرداخته اند و از طرف دیگر در درون حکومت نیز برخی افراد عقده قومی دارند و در پی آن اند که مردمان سرکش را در شمال با گسترش جنگ سرکوب کنند.

به گفته یک تن از نمایندگان مجلس، "برخی حلقات از درون اداره امنیت ملی و ارگ ریاست جمهوری به منظور ادامه جنگ در شمال از طالبان حمایت‌ می‌کنند؛ در واقع آنان با دامن زدن به مسایل قومی افغانستان را به سمت تجزیه می‌کشانند".

عبدالله قرلق سناتور قندوز نیز گفت: "مناطق ترک تباران در شمال هر روز نا امن‌تر می‌شود؛ ما می‌دانیم این مساله سیاسی و انتخاباتی است؛ خواست ما از رییس جمهور غنی این است که مناطق ما را امن سازد و هیچ هراسی نداشته باشد که این بار مردم ما بیشتر از گذشته به او رای خواهند داد."

نماینده مردم سرپل در مجلس سنا نیز می گوید، "در این اواخر وضعیت امنیت در سرپل، جوزجان، فاریاب، قندوز، تخار و بدخشان نگران کننده است و طالبان نا امنی‌ها را گسترش داده اند."

وی خاطر نشان کرد که حلقه محاصره طالبان همه روزه در شمال تنگ تر می‌شود و حکومت مرکزی هم توجه جدی به کنترل اوضاع شمال ندارد.

این در حالی است که در جریان هفته جاری طالبان مسلح حملات گسترده‌‌ای را بر ولسوالی صیاد در 7 کیلو متری مرکز ولایت سرپل راه اندازی کردند و تلفاتی را به نیروهای امنیتی نیز وارد کردند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала