اعتراف امریکا به شکست در جنگ افغانستان

© AFP 2023 / Romeo Gacadاعتراف امریکا به شکست در جنگ افغانستان
اعتراف امریکا به شکست در جنگ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خروج نظامیان امریکا از افغانستان توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ، درست در شرایطی اعلام شد که جنگ در افغانستان شکست خورده و سیاست واشنگتن دراین مورد به بن بست رسیده بود.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه امریکایی The National Interes در مقاله‌ای می نویسد که ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا تصمیم گرفته است که نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان را تا نیم کاهش داده و جنگ در این کشور را به پایان برساند.
روزنامه در ادامه می نویسد: با این حال، ایالات متحده نباید هیچ توهمی در مورد نتایج احتمالی خروج نیروهایش از این کشور داشته باشد.
روزنامه امریکایی خاطر نشان ساخته که ترامپ با خروج نیرو ها از افغانستان قصد پایان دادن به "جنگ شکست خورده" امریکا را دارد. اما نتایج خروج نیرو های امریکایی از افغانستان مبهم و ایالات متحده نباید خیالاتی را از نتایج این جنگ در سر داشته باشد.
در مقاله آمده است: در صورت خروج نهایی نیروهای ایالات متحده، متحدان واشنگتن در کشور های ناتو نیز ازاین اقدام پیروی خواهند کرد، زیرا اکثر این کشور ها مشتاق شرکت در جنگ افغانستان نبوده اند.

در مقاله خاطر نشان می گردد که واشنگتن با سیاست خود به هیچگونه پیشرفتی در آورن صلح در افغانستان نرسید: طالبان بخش اعظمی از کشور را و بیشتر از سال 2002 یعنی تقریبا 60 درصد خاک این کشور را در کنترل خود دارند.
علاوه براین سطح امنیت در این کشور را می توان با حوادث اخیر ارزیابی کرد، زمانی که در نتیجه حمله کم بود که جنرال اسکات میلر "فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان" کشته شود.
ناشنال اینترست می نویسد: استراتژی تحسین برانگیز جدی دولت ترامپ ، تنها در یک شاخص رشد خواهد داشت: تعداد بمب هایی که در افغانستان منفجر می شوند.
حتی طرفداران این جنگ اعتراف می کنند که امریکا در بهترین وضعیت به بن بست رسیده است و جنرال امریکایی جو دانفورد نماینده کمیته متحد روسای ستادها اعلام کرد که در افغانستان تصمیم نظامی وجود ندارد.
پیشتر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان نیز اعلام کرد که طالبان در نشست ابوظبی اعتراف کردند که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد.
در طول نزدیک به هجده سال حضور پررنگ و پرقدرت امریکا و متحدان آن در افغانستان، گروه‌های تروریستی و دهشت‌افگن در افغانستان قوت بیشتری گرفته‌اند.
امریکا و دیگر اعضای ناتو در سال 2001 به بهانه‌ی سرنگونی و نابودی لانه‌های تروریستی وارد افغانستان شدند، اما پس از هجده سال مبارزه‌ی بی‌ثمر، اکنون اعتراف می‌کنند که برنده‌ی جنگ جاری در افغانستان نخواهند شد.
پیشتر معاون سابق وزارت دفاع امریکا اعلام کرد، ما نباید مجبور شویم از بام سفارت امریکا با بالگرد از افغانستان فرار کنیم بلکه ایالات متحده باید راهی برای خروج آبرومندانه از این کشور پیدا کند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала