عبدالله: تاکنون هیچ مذاکره‌ مستقیم میان حکومت و طالبان صورت نگرفته

© Photo / Dr. Abdullah Abdullah FBداکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان
داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجرائیه می گوید، تاکنون هیچ تغییری در نظر طالبان در مورد مذاکره با دولت افغانستان ایجاد نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان امروز چهارشنبه (نوزدهم جدی) در مراسم پانزدهمین سالروز تجلیل از تصویب قانون اساسی افغانستان گفت: "هیچ تغییری تا امروز در اندیشه طالبان برای عدم مذاکره با دولت افغانستان حاصل نشده است."
وی گفت: تلاش‌هایی دیپلماتیک، برای تحقق صلح در افغانستان صورت گرفته و این تلاش‌ها قابل قدر است اما تاکنون هیچ مذاکره‌ مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان صورت نگرفته است.
رییس اجراییه همچنان در مورد این که شماری از شخصیت‌ها و احزاب سیاسی طرح مذاکره‌ مستقیم با طالبان را مطرح می‌کنند، گفت: این تلاش‌ها شاید بتواند به سیاست‌های روزمره‌ این افراد در موقعیت امروزی کمک کند اما به هیچ وجه با منافع ملی کشور سازگار نیست. 

افشای سند توافقنامهٔ احتمالی صلح میان کابل، طالبان و امریکا - اسپوتنیک افغانستان
افشای سند توافقنامهٔ احتمالی صلح میان کابل، طالبان و امریکا

پیش از این شماری از رهبران جهادی از جمله اسماعیل خان، عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی گفته بود که آنان به‌گونه‌ی مستقیم با طالبان مذاکره خواهند کرد.
به دنبال آن کمیته‌ی سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی نیز اعلام کرده بود که احزاب یک هیأت مستقل مذاکره‌کننده با گروه طالبان را تعیین کرده است.
عبدالله تأکید کرد که چتر حکومت با قربانی فرزندان کشور تشکیل شده و این چتر نباید از بین برود. به گفته‌ وی صلحی که در آن حقوق شهروندان نقض شود، خیال است.
وی در مورد تصمیم تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت که این تصمیم بر اساس مصلحت‌های سیاسی نه، بلکه به‌خاطر انتخابات شفاف و عادلانه گرفته شده است. رییس اجراییه در بخشی از سخنانش از همکاران بین‌المللی افغانستان و کشورهای منطقه نیز خواست که از گروه طالبان حمایت نکنند.
عبدالله این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که گروه طالبان تاکنون به درخواست حکومت افغانستان برای گفت‌وگوی مستقیم، پاسخ مثبت نداده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала