پرونده "اسرائیل در افغانستان" ردپای موساد در بحران افغانستان

© Creative Commonsپرونده "اسرائیل در افغانستان" ردپای موساد در بحران افغانستان
پرونده اسرائیل در افغانستان ردپای موساد در بحران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش‌های موجود نشان می‌دهند که موساد طی چند دهه با برخی رهبران افراطی پشتون و عرب در افغانستان سعی به ارتباط داشته و همچنان تلاش می‌کرده تا میان کابینه دولت پس از شوروی حتی در دوران امارت طالبان و همچنین دولت جدید افغانستان نفوذ کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در نخستین گزارش از پرونده "اسرائیل در افغانستان" با وجود این که افغانستان و اسرائیل هیچ نوع روابط غیررسمی و دیپلماتیک ندارند اما سربازان اسرائیل با هویت جعلی امریکایی در افغانستان و به ویژه پایگاه‌های نظامی امریکا همچون پایگاه نظامی شیندند در غرب افغانستان حضور و فعالیت دارند.
با توجه به اینکه اسرائیل در دولت‌های اسلامی از کارنامه بدی برخوردار است و همچنان مردم افغانستان هرساله در روز قدس سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها و جهان اسلام را محکوم می‌کنند بنابراین تل‌آویو روش کاری‌اش را بر فعالیت‌های گسترده جاسوسی استوار نموده و برای دنبال کردن سیاست نفوذ و به دست آوردن زمینه مانورهای عملیاتی، تمرکزش را به‌روی نفوذ میان افراد و چهره‌های مؤثر در افغانستان گذاشته است.
بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌ها، تماس‌های سازمانی موساد با افراد مشخص، به دوران جنگ‌های شوروی و یا پیشتر از آن برمی‌گردد و این روابط شامل رهبران و جنگجویان افراطی پشتون و عرب و تلاش‌هایی برای نفوذ میان مقامات دولت‌های پس از شوروی در افغانستان می‌شود.
منابع متعدد انگلیسی‌زبان گزارش داده‌اند که اسرائیل با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان که میان مردم این کشور نیز به "قصاب کابل" مشهور است، از دوران جنگ شوروی و احتمالاً تا کنون در این کشور روابط گسترده داشته است.
این منابع افشا کرده‌اند که چارلی ویلسون عضو مشهور مجلس نمایندگان آمریکا از حامیان مهم اسرائیل برای پیشبرد اهداف صهیونیسم در جنگ‌های افغانستان محسوب می‌شود.
وی از جمله افرادی بوده است که در تحویل‌ صدها میلیون دالر پول و اسلحه موساد به حزب اسلامی حکمتیار نقش کلیدی داشته است.
یک روزنامه‌نگار امریکایی در یادداشتی در سال 2016 درباره رابطه اسرائیل با حزب اسلامی فاش کرد که این ارتباط توسط چارلی ویلسون انجام می‌شده است.
کریستوفر بولین نوشته است: ویلسون شخصاً با گلبدین دیدار کرد و به توافق رسید که حزب اسلامی از اسرائیل اسلحه دریافت کند و با مأمورین موساد در پاکستان ارتباط داشته باشد تا افراد حزب او را آموزش بدهند.
حدود چهار هزار تن از جنگجویان حزب حکمتیار در راستای این توافق، توسط کارشناسان اسرائیلی آموزش‌های نظامی دیدند که تعدادی از جنگجویان عرب نیز در جریان این آموزش‌ها در حزب اسلامی ادغام یا جایگزین شدند.
پیش از این، برخی از رسانه‌ها از اعزام سربازان اسرائیلی در پوشش نیروهای اماراتی به افغانستان در آینده نزدیک خبر دادند.
روزنامه " ویسا" چاپ کابل در یک گزارش نوشته است که حدود 90 نفر از نظامیان اسرائیل که به زبان عربی تسلط دارند در پوشش نیروهای اماراتی بزودی به افغانستان اعزام می‌شوند.
این روزنامه می‌نویسد نظامیان اسرائیل قرار است مدیریت جنگ علیه طالبان در شمال و غرب افغانستان را به عهده گیرند.
بر اساس توافق انجام گرفته بین دولت افغانستان و امارات قرار است این کشور حدود 200 نظامی به افغانستان اعزام کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала