از سنگر ارتش تا سالون خال‌کوبی + ویدیو

© Sputnik / Tariq Azimاز سنگر ارتش تا سالون خال‌کوبی + ویدیو
از سنگر ارتش تا سالون خال‌کوبی + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خال‌کوبی یا "تتو" در سال‌های پسین در افغانستان مشتریان زیادی پیدا کرده است.

اغلب علاقه‌مندان خال‌کوبی جوانان استند. جوانانی که با تحمل درد، دوست دارند از قافله‌ی مد و فیشن عقب نمانند و دست و گردن و سینه‌ی خود را خالی‌کوبی کنند.

از حرف اول یا آخر نام معشوقه گرفته تا تصویر حیوانات و قلب تیرخورده و ده‌ها تصویر دیگر، بازار گرم دارند و همین‌طور علاقه‌مندان بیشمار. در کشور که مردم آشنایی زیادی با چنین پدیده‌ها ندارند، خال‌کوبی موافقان و مخالفان بی‌شمار دارد.

محمد موسوی مالک یک سالون خال‌کوبی در کابل است. او هفت سال در ارتش افغانستان به عنوان بریدمل وظیفه اجرا کرد و در ولایت‌های دوردست این کشور در برابر مخالفان دولت جنگید. محمد پس از هفت سال ارتش را ترک کرد و به ایران رفت. در آنجا دوره‌های آموزشی خال کوبی را فرا گرفت و حالا در کابل مصروف کار است.

© Sputnik / Tariq Azimمحمد موسوی مالک
محمد موسوی مالک - اسپوتنیک افغانستان
محمد موسوی مالک

او می‌گوید، بیشتر علاقه‌مندان خال‌کوبی جوانان استند و در کنار این، دخترخانم‌ها نیز علاقه دارند که خال کوبی کنند:

«بیشتر جوانان و نوجوانان و همین طور خانم‌ها علاقه مند تتو استند و طرح‌ها و ایده‌های خود را با ما شریک می‌کنند و خال‌کوبی می‌کنند».

با این همه، در جامعه سنتی افغانستان تتو یا خال‌کوبی مخالفان زیاد دارد. یک جمع این کار را تقلید از جامعه غربی‌ها می‌دانند و این کار را خلاف آموزه‌های اسلامی عنوان می‌کنند.

محمد موسوی می‌گوید، در کنار این که حتا پدرش مخالف حرفه‌ی او است، روزانه ده‌ها پیام از طریق فیس‌بوک و انستاگرام دریافت می‌کند و او را تهدید می‌کنند::

«با افراطی‌های مذهبی بسیار با مشکل روبرو استیم. حتا پدرم مخالف کارم است. کسانی هم هستند که روزانه از طریق فیس‌بوک و انستاگرام پیام می‌فرستند و تهدید می‌کنند که ما کار شما را بر هم می‌زنیم».

اما او می‌گوید، به این کار علاقه دارد و این تهدید‌ها نمی‌تواند مانع کارش شود.

عزیز‌الله نوجوانی‌ست که برای خال‌کوبی به این سالون آمده است. عزیزالله می‌گوید، هرکس طرح و ایده‌ی مشخص خود را دارد و هر خال‌کوبی یک پیام دارد:

«هرکس طرح و ایده‌ی خود را دارد. من دوست دارم طرح که برایم مهم است و یک پیام دارد را خال‌کوبی کنم».

تتو یا خال‌کوبی — به شکل مدرن آن — با آن که مد تازه در افغانستان است، با آن جوانانی زیادی علاقه‌مند به این مد استند و رفته رفته میان جوانان جا باز می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала