پنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد

© AP Photo / Susan Walshپنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد
پنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وضع جدید در عرصه های سیاسی و نظامی امریکا نیات ایریک پرینس بنیانگذار و مدیر ارشد سابق کمپنی خصوصی نظامی « Blackwater» را که امروز تحت بیرق های دیگر قرار دارد، به واقعیت مبدل ساخته میتواند.

چندی قبل پرینس در مصاحبه اختصاصی بار وزنامه «MilitaryTimes» اعلام داشت که امروز آن زمان فرارسیده، وقتیکه که از شیوه جدید پیشبرد فعالیت های محاربوی در افغانستان استفاده شود. به گفته او، آنها را میتوان هزار مرتبه کاهش داد، بخش اعظم نیروها را به امریکا برگرداند و نفوذ پاکستان را بر سیاست امریکا در این کشور از بین برد.

در اواخر سال گذشته در شماره جنوری-فبروری مجله امریکایی « RECOIL» در روی پشتی نشان کمپنی خصوصی نظامی (آب سیاه) «Blackwater» با نوشته:"ما بر میگردیم" نشر شده بود. بوجود آمدن اعلان کمپنی خصوصی محافظ سابق در روی صفحات این مجله تصادفی نیست. آن را اشخاص حرفوی مجرب و کارمندان ساختارها و ادارات مختلف نظامی فعالانه میخوانند.

© AP Photo / Andrew Harnikپنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد
پنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد

اعلان یادشده به این دلیل بوجود آمده که در دسمبر سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا راجع به استعفای جیمس میتیس وزیر دفاع اعلام داشت. پیشبینی میشد که رهبر پنتاگون کرسی خود را در فبروری سال 2019 ترک خواهد کرد. بعد از فیصله رهبر قصر سفید میتیس به رئیس جمهور نامه ارسال کرد که در آن به ترامپ یافتن وزیر دفاع سفارش نموده بود که دیدگاه او با طرح های سیاست خارجی او مطابقت داشته باشد. رسانه های امریکایی نوشتند که ترامپ این اعلامیه را به مثابه حمله شخصی در زمینه اختلاف نظر با میتیس در باره فیصله خروج نیروهای امریکا از سوریه تلقی نمود. در نتیجه ترامپ اعلام داشت که میتیس در تاریخ 1 جنوری استعفا خواهد داد.

وزیر دفاع از همان ابتدا قاطعانه به چنین عمل مخالف بود. او عقیده داشت که تامین امنیت ملی توسط اجاره داران خصوصی قابل قبول نمی باشد. در اگست سال گذشته رهبر پنتاگون به ژورنالیستان اعلام داشت، "وقتیکه امریکایان اعتبار ملی خود را در خط واحد، خصوصی سازی، اعمار میکنند، به احتمال زیاد، مفکوره بسیار عاقلانه محسوب نمی شود".

© AP Photo / Matt Dunhamپنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد
پنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون پیشبرد جنگ در افغانستان را به نیروهای اجیر می سپارد

میتیس از استعفای هیبیرت ماکماستیر تورن جنرال اردوی امریکا که در سال 2017 به صفت مشاور ترامپ در باره امنیت ملی توظیف شد و ریکس تیلرسون وزیر خارجه فعالانه حمایت میکرد. هردو کارمند را رئیس جمهور در مدت نسبتاً کوتاه از قصر سفید اخراج کرد. در نتیجه بحث های انجام شده شرکت کمپنی خصوصی نظامی در منازعات ممنوع گردید. و حالا برای رزمندگان خصوصی امیدها و دورنماهای نو بوجود آمدند. طوریکه یکی از کارمندان وزارت دفاع اعلام داشت، حالا تغییرات بنیادی در برخوردهای پنتاگون نسبت به خصوصی سازی جنگ «هرچه بیشترمحتمل» میگردند و جان بولتون مشاور نو در باره مسایل امنیتی در سپتمبر سال گذشته به آژانس « ABC News» اعلام داشت که «همیشه برای پذیرش مفکوره های نو آماده است».

بنیانگذار کمپنی خصوصی نظامی «Blackwater» قصد دارد 23 هزار نظامی نیروهای چند ملیتی (در حدود 15 هزار امریکایی و 8 هزار رزمندگان ناتو) و همچنان تقریباً 27 هزار اجاره دارد که سفارشات وزارت دفاع را انجام دهند، 6 هزار قراردادی اجیر و 2 هزار رزمنده نیروهای عملیات ویژه نیروهای مسلح امریکا استخدام کند. در ترکیب قراردادیان 60% کارمندان سابق نیروهای عملیات ویژه و 40% متخصصین نیروهای عملیات ویژه ناتو شامل خواهند شد. به گفته پرینس، در قطعات ناتو نظامیان شامل خواهند شد که از نیروهای پیمان برکنار شده، چون گذار آنها به سیستم قراردادی با محدودیت های زیادی ملی همراه می باشد.

© REUTERS / Omar Sobhaniرقابت روسیه و چین در آسیای مرکزی و خروج امریکا از افغانستان
رقابت روسیه و چین در آسیای مرکزی و خروج امریکا از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رقابت روسیه و چین در آسیای مرکزی و خروج امریکا از افغانستان

پرینس اظهار داشت:« مفکوره اینست، تا حمایت اضافی از نیروهای ملی امنیتی در افغانستان (Afghan National Security Forces; ANSF) بعمل آید و تعداد همه انواع معمولی نیروهای مسلح کشور کاهش داده شود».

به گفته پرینس، 2 هزار رزمنده نیروهای عملیات ویژه که 6 هزار قراردادی آنها را تکمیل میکنند، "جز عمده نیروهای در حال تشکیل خواهند بود و بجای نیروهای مسلح امریکا عملیات محاربوی مستقیم  و کیفیت اجرای وظایف مطروحه را تامین خواهند کرد».

قطعات قراردادیان در جریان سه سال فعالیت های محاربوی را به مثابه نیروهای پیوسته به نیروهای افغان پیش خواهند برد. تعویض در جریان 90 روز صورت خواهد گرفت و بعد از 30 روز به همان قطعه برخواهند گشت که از آن همکاران سابق آنها از امریکا اعزام شده بودند. در حدود 2 هزار اجاره دار تشکیلات پرینس تخلیه طبی و حمایت مستقیم هوایی توسط هلیکوپترها تحقق خواهند بخشید و خدمات صحی این نیروها را دو شفاخانه امریکایی انجام خواهند داد.

بهای انجام این عملیات در افغانستان به بهای 5،5 میلیارد دالر تمام خواهد شد. از جمله 5،3 میلیارد دالر به قراردادیان، به اجاره نمودن پرسونل هوایی و تامینات مادی-تخنیکی و خدمات طبی نیروها صرف خواهند شد. در حدود 2 میلیارد دالر صرف نیروهای عملیات ویژه خواهند شد.

باوجود جذابیت زیاد پلان افغانی پرینس، به ارتباط مخارج نهایت کم جهت تحقق آن، گمان نمیرود که پلان "گربه سابق بحری" طرفداران زیادی در حلقات حاکم رهبری واشنگتن پیدا خواهد کرد، چون نام او برای همیش با تخلفات اعضای «Blackwater» از مجموعه قوانین اعتبار و حیثیت نظامی در عراق گره خورده است. در حال حاضر کارمندان کمپنی در زندان ها به سر می برند و منتظر صدور حکم محکمه می باشند.  

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала