زمزمه‌ های ترامپ برای خروج از ناتو

© REUTERS / Reinhard Krause زمزمه‌ های ترامپ برای خروج از ناتو
زمزمه‌ های ترامپ برای خروج از ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا این بار در فکر خروج از پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" افتاده است

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه The New York Times مقام‌های ارشد دولتی امریکا خبر داده‌اند که دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور چند بار اعلام کرده که قصد دارد از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج شود. ترامپ سال گذشته نیز به احتمال خروج از ناتو اشاره کرده بود اما خیلی‌ها این سخن او را تهدید و ترغیب کشورهای دیگر از سوی وی برای پرداخت بودجه دفاعی قلمداد کرده بودند. 

سناتور امریکایی راه حفاظت ناتو از  دست ترامپ را پیشنهاد کرد - اسپوتنیک افغانستان
سناتور امریکایی راه حفاظت ناتو از " دست ترامپ" را پیشنهاد کرد

خروج از پیمان‌های بین‌المللی برای ترامپ تبدیل به یک رویه شده است. چنانچه او پیش از این از توافق هسته‌ای با ایران، موافقت‌نامه محیط زیستی پاریس، پیمان یونسکو و پیمان تجارت آسیا و اقیانوس آرام نیز خارج شده بود. او همچنین همکاری نظامی آمریکا با جاپان و کوریای جنوبی را نیز زیر سوال برده و به تازگی نیز از خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه و عراق خبر داده بود.
ترامپ در سال گذشته "2018" در آستانه نشست ناتو در بروکسل رهبران کشورهای عضو ناتو را تهدید کرده بود که اگر کشورهای عضو این سازمان سهم بودجه خود را افزایش ندهند، امریکا ممکن است به زودی در باقی ماندن در این اتحاد نظامی تجدیدنظر کند. حالا گویا زمزمه‌های خروج امریکا از ناتو به روایت مقام‌های دولتی این کشور جدی‌تر شده است.
مقام های امریکایی در مورد خشنودی روسیه درباره چنین احتمالی گفته اند که، "حتی سخن گفتن درباره خروج امریکا از ناتو برای پوتین به مثابه هدیه قرن خواهد بود چه رسد به اینکه این مساله محقق شود." سال گذشته نیز رییس جمهوری امریکا پیشنهادی داد که برابر با از بین رفتن ناتو بود؛ یعنی خروج امریکا از این پیمان.
مقام‌های کنونی و پیشین دولتی که مدافع حضور امریکا در پیمان ناتو هستند اعلام نگرانی کرده‌اند که پرداخت هزینه‌های نظامی کشورهای عضو ناتو کماکان از آنچه ترامپ در نظر داشته کمتر است. همین مساله مقام‌های ارشد دولت امریکا را نگران کرده که شاید ترامپ بخواهد تصمیم خود در خروج از ناتو را اجرایی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала