لکه ننگ به جبین دموکراسی/ اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کابل

© Photo / IEC / IECلکه ننگ به جبین دموکراسی/ اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کابل
لکه ننگ به جبین دموکراسی/ اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از سه ماه، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حالی نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی حوزه کابل را اعلام کرد که بیشتر کاربران شبکه‌های مجازی و همچنین رسانه‌ها در کابل، این نتایج را برآیند یک تقلب گسترده عنوان می‌کنند.

 به گزارش اسپوتنیک، مسئله انتخابات در افغانستان از مباحث داغ و پر سروصدا این کشور است که ماه‌ها وقت، هزینه و تحلیل‌های خبری را به خود اختصاص داده است.
انتخابات پارلمانی افغانستان در تاریخ 28 و 29 میزان سال جاری برگزار شد. طی سه ماه گذشته نتایج ابتدایی برخی ولایت‌ها اعلام شده بود اما حوزه کابل به دلیل تعداد زیاد کاندیدا، فشرده بودن رقابت و همچنین میزان بالای رأی ریخته شده به صندوق‌ها، با تاخیر روبرو شد.
پس از نشر فهرست ابتدایی نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان حوزه‌ی کابل از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، شماری از نامزدان که در فهرست برنده‌گان راه نیافته‌اند، می‌گویند که آرای رأی‌دهنده‌گان دست‌کاری شده و برای آنان قابل قبول نیست. اجمل بلوچ‌زاده، نامزد انتخابات مجلس نماینده‌گان از حوزه‌ی کابل، می‌گوید که آرای رأی‌دهنده‌گان در کابل، به حدی دست‌کاری شده است که اگر از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به شکایات نامزدان رسیده‌گی هم صورت بگیرید، نتیجه‌ی مطلوب به دست نخواهد آمد. آقای بلوچ‌زاده می‌افزاید که با آن‌که اسناد و مدارک فراوانی مبنی بر تقلب در انتخابات مجلس نماینده‌گان در کابل، از سوی نهادهای ناظر و کمیسیون شکایات انتخاباتی، ثبت شده بود، اما از آن‌جا که کمیشنران کمیسیون انتخابات، آغشته به فساد بودند و پول‌های هنگفتی به دست آورده بودند،‌ این فهرست را اعلام کردند.
اجمل بلوچ‌زاده از کمیسیون انتخابات رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی تقاضا می‌کند که نتایج انتخابات پارلمانی کابل را پی‌گیری و بررسی کند. کمیسیون انتخابات پیش از این اعلام کرد، قسمتی از آرای انتخابات مجلس نماینده‌گان در کابل را بازشماری و تفتیش می‌کند. آقای بلوچ‌زاده می‌گوید که این بازشماری، به گونه‌ی شفاف انجام نشده و در آن نیز تقلب صورت گرفته است. این نامزد انتخابات مجلس نماینده‌گان می‌گوید که اعلام نتایج انتخابات کابل، با عدم شفافیت همراه بوده و حتا می‌تواند مشروعیت پارلمان را زیر سوال ببرد.
در همین حال،‌ عبدالحفیظ منصور، نامزد انتخابات مجلس نماینده‌گان از حوزه‌ی کابل می‌گوید یک قسمت از آرایی که به نشانی او ریخته شده، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات حساب نشده است. آقای منصور می‌افزاید که او دیروز شکایتش را مبنی بر نارضایتی‌اش از نتایج انتخابات کابل، در کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی ثبت کرده است. وی ادامه می‌دهد که اسناد در دست داشته‌ی آنان نشان می‌دهد که در محل‌های رأی‌دهی مربوط‌شان آرای قابل ملاحظه به دست آورده‌اند. آقای منصور ادعا می‌کند که بر اساس این اسناد، وی ۳۹۳۵ رأی گرفته است.
هارون معترف، نامزد مجلس نماینده‌گان از حوزه کابل و رئیس جنبش گذار می نویسد
پس از ۳ ماه، کمیسیون بدنام انتخابات، بالاخره امروز نتیجهٔ شرم‌آور انتخابات (انتصابات) حوزهٔ کابل را اعلام کرد. جا دارد از همکارانم در ستاد انتخاباتی و شهریان عزت‌مند کابل که به «نسل تغییر» و به «عدالت اجتماعی» باور داشتند و برای من رای دادند و حمایتم کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی ‌کنم. من ممنون و مدیون شما عزیزان هستم که حمایتم کردید و بدون چشم‌داشتی، برای «تغییر مثبت» و تشکیل یک پارلمان مسؤول و پاسخ‌گو در روند انتخابات مشارکت نمودید و رای دادید؛ اما با دریغ و درد که یک مشت در کمیسیون‌های انتخابات تن به ذلت دادند و نگذاشتند یک پارلمان مسوول، اکادمیک و برنامه‌محور شکل بگیرد. حلقات خاصی در جریان انتخابات و پس از آن، تلاش کردند از حضور دا‌نشمندان، دانش‌آموخته‌گان و نسل داعیه‌دار به فهرست ابتدایی جلوگیری کنند. من در حالی‌که راه‌یابی یک‌تعداد «معدودی» از نامزدان شایستهٔ را در فهرست ابتدایی تایید می‌کنم؛ اما یک اکثریت که نه دانش و نه شایسته‌گی دارند، از راه مصلحت سیاسی و قومی آورده شده‌اند، تاسف‌بار و این مصلحت ننگین را خیانت ملی می‌دانم. حلقات خاصی تلاش کردند تا از نسل «تغییر» و جوانان نخبه جلوگیری کنند و مانع تشکیل پارلمان سیاسی، کارفهم و پاسخ‌گو شوند و سعی کردند مجلس را «تجارتی» و «مافیایی» بسازند. این روی‌کردِ «نخبه کُشی» تلاشی بود برای ممانعت از فرایند گذار به نظام مردم‌سالار و حکومت مردم برای مردم.

ما نامزدانی که از متن و بطن جامعه برخاسته‌ایم نه تنها سکوت نخواهیم کرد؛ بلکه در تبانی با سایر نامزدان پیش‌گام و مردمی، در برابر دست‌بُرد و سیاست ِنخبه‌کشی حلقاتی در کمیسیون‌های بدنام انتخاباتی، تا تحقق عدالت، بسیج خواهیم شد و تا حق به حق‌دار نرسد بی‌تفاوت نخواهیم ماند و نمی‌گذاریم که سیاست «مصلحت‌اندیشانهٔ مغرضانه» به یک فرهنگ سیاسی حاکم در جامعه تبدیل شود. ما وارد فاز جدید می‌شویم و مبارزه در برابر یک «انتصابات» مضحک، مفسد و شرم‌آور، از رسالت انسانی و تاریخی مان است و مسوولیت‌های جدید مان پس از نشر فهرست ابتدایی، تازه آغاز می‌شود.
پیش از این ولادیمیر پوتین رهبر روسیه در جواب به یک خبرنگار افغانستانی درمورد وضعیت در افغانستان گفت: "اگر کشورهای غربی مدعی شوند که در افغانستان همه‌‎ چیز خوب است، من فکر می‌کنم این از واقعیت به دور است. گمان نمی‌کنم حکومت کابل بیشتر از یک‌سوم خاک این کشور را کنترول کند. نتایج انتخابات را در چند ماه می‌شمارند. این نورمال است؟"

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала