جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت داشت

© Sputnik / Evgenya Novozhenina /  مراجعه به بانک تصاویر جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت
جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمس واتسون برنده جایزه نوبل استعداد فکری باشندگان افریقا را مورد تردید قرار داده بود.

می هارمون (Amy Harmon) در مقاله منتشره در روزنامه « The New York Times » (امریکا) می نویسد، جیمس واتسون برنده جایزه نوبل سال 1962 در عرصه بیولوژی با اعلامیه های خود که در سال 2007 راجع به علم جینیتیک، نژادها و استعداد فکری ایراد کرده بود، باعث انتقادات در سراسر جهان گردیده است.

© Sputnik / Alexander Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت
جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت - اسپوتنیک افغانستان
جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت

مدت بیش از ده سال از زمان سپری گردیده، وقتیکه جیمس واتسون (James D. Watson) از طرف جامعه مسلکی آن زمان رانده شد، وقتیکه او فرضیه مطرح کرد که مردم سیاه پوست به ذات خود، نسبت به سفیدپوستان، کمتر هشیارند.

در سال 2007 دوکتور واتسون، برنده جایزه نوبل به خاطر تشریح مارپیچ دوگانه DNK، در مصاحبه با ژورنالیست انگلیسی اعلام داشت که «نسبت به چشم انداز آینده افریقا عمیقاً نگران است» به خاطری که «تمام سیاست اجتماعی ما بر آن بنا شده که استعداد فکری آنها، مانند ما، عین چیز است، در حالیکه همه آزمایشات بیانگر آنند که چنین نیست».

برعلاوه این، او افزود که، اگرچه میخواست، تا همه برابر باشند، اما «مردم که باید با همکاران سیاه پوست سروکار داشته باشند، معتقدند که این حقیقت ندارد».

تبصره های دوکتور واتسون در سراسر جهان مانند صاعقه طنین انداز شد و او مجبور گردید از مقام ریاست لابراتوار کلود-سپرینگ-هابیر در لونگ آیلند، اگرچه او در آنجا مانند گذشته دفتر دارد، استعفا دهد.

© AFP 2023 / Bryan R. Smithجیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت
جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت - اسپوتنیک افغانستان
جیمس واتسون چانس اعاده حیثیت خود را داشت

او در محضر عام و «بدون قید و شرط» معذرت خواست و در مصاحبه های بعدی او بعضاً دیده میشد که او نقش محرک — نقش مشخص حرفوی خود- بازی نموده بود — یا نمی دانست که تبصره های او نشر خواهند شد.

از آن زمان به بعد دوکتور واتسون 90- ساله عملاً در محضر عام حضور نمی یافت. او را به ایراد بیانیه ها دعوت نمی کردند. در سال 2014 او اولین برنده زنده جایزه نوبل بود که مدال خود را فروخت و اعلام داشت که عواید او تمام شده و اینکه او را «غیر-انسان» خوانده اند.

اما تذکرات او تغییر نکرده است. از آنها طرفداران برتری سفیدپوستان برای برحق نشان دادن دیدگاه های خود استفاده میکنند و وقتیکه نام دوکتور واتسون در شبکه های اجتماعی ظاهر میشود، دانشمندان او را بطور منظم تحقیر میکنند.

دوکتور فرینسیس کولینز (Francis Collins) مدیر انستیتوت های ملی صحت، ضمن پاسخ به سوالات «نیویارک تایمز» گفت که اکثریت کارشناسان در باره استعداد فکری «عقیده دارند که هرنوع تفاوت ها بین سیاه پوستان و سفیدپوستان در نتائیج IQ تست ها عمده تاً بنابر علل ایکالوژیکی بوجود می آینده، نه به اساس جنیتیکی».

در فلم مانوچی بنام «واتسون را درک کنید» — این اولین مورد است، وقتیکه دوکتور واتسون و همسر او لیزا — در محضر عام اعلام داشتند که پسر بزرگ شان روفوس به ضعف فکری مبتلا است. روفوس و برادر او در این فلم شرکت نموده، اما مردم دیگر از شرکت در آن امتناع ورزیده اند.

مانوچی خبر داد که در جریان ساختن فلم او چند بار از دوکتور واتسون راجع به نژاد و استعدا فکری پرسید، تا دیدگاه های واقعی او را معلوم کند. او گفت:« من نمیخواهم فکر کنم که این نتیجه کبرسن، یا گرفتن سخن از او، ضمن تلاش خشمگین ساختن کسی، می باشد».

بعضا به نظر میرسد که دوکتور واتسون خود جهت توضیح نمودن دیدگاه های خودی در باره مسایل نژاد و استعدا فکری برمی آید. او یاداوری میکند که «محصول عهد روزویلت می باشد» و اینکه او همیشه عقیده داشت که ژئین ها مهم اند.

او گفت: تا حدی که به مردم درد رساند. واضحاً، من راجع به این تاسف میکنم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала