شورای عالی صلح: طالبان در پی بدست‌آوردن امتیازات بیشتر اند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر شورای عالی صلح: طالبان در پی بدست‌آوردن امتیازات بیشتر اند
شورای عالی صلح: طالبان در پی بدست‌آوردن امتیازات بیشتر اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای عالی صلح در واکنش به اعلامیه طالبان می‌گوید که هدف این گروه فشار آوردن و امتیازگیری‌ها در روند گفتگوهای صلح است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اخیراً طالبان اعلام داشته اند قرار بود که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان و این که از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر بهره برداری نشود از موضوعات بنیادین در گفتگوهای صلح باشد اما به باور این گروه، امریکا موضوعات تازه‌ای را شامل برنامه‌های بعدی روند گفتگوها ساخته اند. گروه طالبان به امریکا هشدار داده است که اگر واشگتن گفتگوهای صلح را صادقانه پیش نبرد و نیز از فشارها استفاده کند، این گروه گفتگوها را با امریکا به تعویق خواهد انداخت. 

اما به باور شورای عالی صلح افغانستان موضع گیری اخیر طالبان دربارهٔ دور بعدی گفتگوهای آنان، تصمیم نهایی این گروه نخواهد بود و حکومت افغانستان و جامعه جهانی انتظار دارند که گروه طالبان هر چه زودتر با حکومت افغانستان روی یک میز بنشینند.

سید اکبر آغا، یکی از فرمانده پیشین طالبان می‌گوید: "در آن نشست طالبان گفتند که با رهبران شان مشوره می‌کنند که دیگر از افغانستان در برابر کشور های دیگر استفاده نشود و خلیلزاد هم گفت که با امریکایی‌ها مشوره می‌کند و توافق آنان را در باره بیرون شدن از افغانستان می‌گیرد، اما در نشست ابوظبی آنان موضوع شش ماه آتش بس را پیشکش کردند و آجندای برنامه را تغییر دادند".

هشدار جدی طالبان به امریکا در مورد مذاکرات صلح - اسپوتنیک افغانستان
هشدار جدی طالبان به امریکا در مورد مذاکرات صلح

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که باز داشت یک عضو ارشد این گروه در پاکستان نیز بخشی از فشارها بر این گروه است تا با حکومت افغانستان به گونه مستقیم گفتگوها را آغاز کنند.
اسدالله زائری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید: "این گونه موضوعات بیشتر به هدف در واقع فشار بر طرف است و هدف این است که طرف را به امتیاز دهی و کوتاه آمدن بسازد".

با این همه، زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان سه شنبه شب در دیداری با رهبران حکومت و برخی از چهره‌های سیاسی کشور، هدف از سفرهایش را به کشورهای منطقه، ایجاد یک اجماع منطقه‌یی در روند صلح افغانستان گفته است. 

خلیلزاد تا اکنون سه بار با طالبان ملاقات نموده است، دو بار در قطر و یک بار هم در شهر ابوظبی، اما دیدار چهارمی او با طالبان که قرار بود در قطر انجام شود به علت آنچه که از سوی طالبان اختلاف ها بر سر آجندای این دیدار گفته شد، لغو شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала