بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت

© Sputnik / Andrei Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت
بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
«معجزه هفتم جهان»: سخنان قذافی راجع به «نهر عظیم مصنوعی» که در سال 1984 اعمار شد، به مشکل میتوان مبالغه خواند. تا به حال پروژه بزرگ مقیاس آبیاری در باره انتقال آب از حوزه زیرزمینی به صحرا به اندازه 76% تامینات آب شهرهای ساحلی را تامین میکرد. اما نسبت تجزیه واقعی دولت لیبیا با خطر باقی ماندن بدون آب مواجه می باشد.

رامی التلغ در مقاله منتشره در نشریه « Afrigate» (لیبیا) می نویسد، در سال 1953 کمپنی های اکتشاف جیولوجیکی لیبیا حوزه عظیم آبهای زیرزمینی کشف کردند که برای مناطق ساحلی برای تامین آب شرین استفاده شده میتوانست. در سال 1983 در لیبیا مفکوره راجع به ایجاد «نهر عظیم مصنوعی» بوجود آمد و کار اعمار آن در سال 1984 آغاز شد. در تاریخ 3 اکتوبر سال 1984 دگروال معمر قذافی راجع به آغاز پروژه نجات لیبیا از تشنگی اعلام داشت که هدف آن انتقال آب شرین از طریق شبکه عظیم لوله های زیرزمینی بود. در تاریخ 28 اگست سال 1984 قذافی «اولین سنگ تهداب» این پروژه را گذاشت.

قابل یاداوری است که نسبت بی نظمی این پروژه بزرگ مقیاس که لیبیا را باید از تشنگی نجات میداد، پیوسته با خطر مواجه می باشد. در اواخر سال گذشته رهبری «نهر عظیم مصنوعی» راجع به حمله گروپ مسلح بر پمپ ستیشن در ساحه جنوبی چاه خاصة خبر داد که انجینیران و پرسونل تخنیکی ستیشن را ترساند.

© REUTERS / Ismail Zitounyبحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت
بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت - اسپوتنیک افغانستان
بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت

رهبری «نهر عظیم مصنوعی» جدی بودن مساله امنیت کارمندان را خاطرنشان ساخت و موضوع اختطاف انجینیران خارجی را یاداوری کرد که در تاریخ 6 جون سال 2018 رخ داده بود. سرنوشت آنها تا به حال معلوم نیست.

رهبری پروژه یکبار دیگر از همه ساختارهای نظامی در کشور جهت دفاع از چاه خاصة  دعوت بعمل آورد، تا جریان پی هم آب در شهرها حفظ گردد و از فاجعه قطع جریان آب که میتواند در صورت رخ دهد، اگر تهدیدها ادامه یابد، جلوگیری شود.

چندی قبل در منطقه الکاردابیه حمله نو بر «نهر عظیم مصنوعی» رخ داد.  که باعث ضایعات بزرگ آب و خسارات زیاد گردید. انجینیر پروژه محمد القوارشة اعلام داشت که حملات خصوصیت سیستماتیک دارند و نسبت عدم موجودیت محافظین رخ میدهد.

کارشناسان عقیده دارند که بحران آب — یکی از مثال های برزنده شکست دولت است که یکی از ثروتمندترین دول در شمال افریقا بود، ولی امروز از بی نظمی حوادث سال 2011 زجر میکشد. کارشناسان فاجعه ناگزیر آب پیشبینی میکنند که لیبیایان و زندگی در این کشور را که دو سوم خاک آن را صحرا تشکیل میدهد، تهدید میکند.

طبق گزارش کمپنی تامین آب و حفظ الصحه، لیبیا به اندازه 95% به آبهای زیرزمینی وابسته است و همه ساله مصرف آب یک میلیارد مترمکعب ارزیابی میشود.

© AFP 2023 / Abdullah Domaبحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت
بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت - اسپوتنیک افغانستان
بحران آب در لیبیا – یک نشانه دیگر شکست دولت

وزارت منابع آبی مربوط به حکومت در طرابلس میگوید که کشور از بحران آب از سال 2015 بدینسو رنج میبرد که نظر به افزایش خشونت ها تشدید میگردد.

وزارت همچنان خبر داد که 76% حجم آب به شهرها در چارچوب پروژه «نهر عظیم مصنوعی» وارد میشود. متاسفانه، نسبت برخورد غیرمحتاطانه، نبود خدمات تخنیکی ستیشن ها و حملات مسلحانه شبکه لوله های آب تخریب میشود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала