آلودگی هوای کابل، رییس اداره حفاظت از محیط زیست را فراری ساخت

© AFP 2023 / Manjunath Kiranآلودگی هوای کابل، رییس اداره حفاظت از محیط زیست را فراری ساخت
آلودگی هوای کابل، رییس اداره حفاظت از محیط زیست را فراری ساخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی اداره حفاظت از محیط زیست می‌گوید که رییس این اداره برای مبتلا نشدن به بیماری‌های طرق تنفسی ناشی از آلودگی هوای کابل کشور آلمان رفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افق نیوز، شهر کابل در این شب و روزها زیر لایه ضخیمی از دود تقلا می‌کند. چندی پیش یک‌ نهاد هواشناسی امریکایی به نام Air Visual کابل را آلوده‌ترین شهر جهان اعلام کرد. بر اساس معلومات این نهاد، میزان آلودگی هوا در کابل به ‌مراتب بیش‌تر از حد مجاز مطابق به شاخص کیفیت هواست.

هوای کابل، سه برابر آلوده‌تر از «خطرناک» - اسپوتنیک افغانستان
هوای کابل، سه برابر آلوده‌تر از «خطرناک»

اخیراً عبدالهادی ژمن، سخنگوی اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که هوای کابل به ۹۰ برابر حد مجاز رسیده است. آقای ژمن افزود، شاه زمان میوندی رییس این اداره برای مبتلا نشدن به بیماری‌های طرق تنفسی ناشی از آلودگی هوای کابل به بیرون از کشور رفته است.

حد مجاز و استاندارد غلظت ذرات معلق در هوا ۱۵۰ مایکرومتر درهر متر مکعب است. در حالیکه به گفته آقای ژمن میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهر کابل در یک متر مکعب هوا، ۱۰۰۰ ذرات معلق به اندازه pm 10  و ۱۵۰۰ ذرات معلق به اندازه pm 5  وجود دارد. این بدان معناست که هوای این شب و روزهای شهر کابل ۹۰ درصد از حد استاندارد آلوده‌تر است.

سخنگوی اداره ملی حفاظت از محیط زیست هشدار می‌دهد: "هر گاه چنین وضعیتی پیش می‌‌‌آید حالت اضطراری درجه اول اعلام می‌شود".

او ادامه می‌دهد این حالت به اندازه‌ای خطرناک است که نباید مردم از خانه‌های‌شان بیرون شوند و در صورت خروج از منازلشان باید بالون آکسیجن، را با خود حمل کرده و از آکسیجن موجود در آن تنفس کنند.

آقای ژمن می‌گوید شاه‌زمان میوندی، رییس اداره ملی حفاظت از محیط زیست به دلیل این‌که هوای کابل آلوده شده و سبب امراض سرطانی و تنفسی می‌شود به کشور "جرمنی" رفته است و رخصتی‌های سالانه خود را در آن‌جا سپری می‌کند.

استفاده از سنگ ذغال، تیل کم‌کیفیت، چوب، پلاستیک و رابر برای سوخت از مهم‌ترین عوامل این آلودگی به شمار می‌رود. فقر و تنگ‌دستی عامل دیگری است که مردم از مواد دودزا برای گرم کردن خانه‌های‌شان استفاده می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала