تسلیحات روسی ترسناکتر از سلاح هسته‌ای نامبرده شدند

© Sputnik / Vitaliy Ankovسلاح ترسناکتر از سلاح هسته‌ای روسیه نامبرده شد
سلاح ترسناکتر از سلاح هسته‌ای روسیه نامبرده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک رسانه‌ای امریکایی نوشت: راکت های روسی دارای کلاهک های غیرهسته ای خطرناک تر از سلاح هسته ای هستند و امریکا با خروج از پیمان منع راکت های برد متوسط و کوتاه، اشتباه بزرگی را مرتکب خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه امریکایی Foreign Policy در مقاله‌ای نوشت، خروج امریکا از پیمان منع راکت های هسته‌ای کوتاه و میان برد برای واشنگتن زیان آور خواهد بود. نشریه می نویسد که با خروج امریکا ازاین پیمان، مسکو فرصت آنرا خواهد داشت که، پتانسیل هسته‌ای خود را گسترش داده و راکت های جدید زمینی، با کلاهک های هسته‌ای که بر طبق این پیمان ممنوع است، را ایجاد کند.
نشریه خاطر نشان ساخته که هنگام امضای پیمان منع استفاده از راکت های هسته‌ای برد کوتاه و متوسط، طرفین به طور خاص به این فکر نبودند که این پیمان علاوه بر راکت های هسته ای ، راکت های معمولی غیر هسته‌ای را نیز ممنوع می کند، زیرا در مقایسه با انواع هسته‌ای آنها این راکت ها اهمیت درجه دوم را دارا بودند. اما شماری از کارشناسان از جمله نیکلای آگارکوف، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح آگاهی داشتند که راکت های دقیق ودوربردغیر هسته ای از چه قدرتی می توانند برخوردار باشند.  

واکنش مسکو به خروج امریکا از پیمان منع راکت های هستوی میان برد - اسپوتنیک افغانستان
واکنش مسکو به خروج امریکا از پیمان منع راکت های هستوی میان برد

آگارکوف در سال 1984 گفت این راکت ها می توانند از لحاظ قدرت تخریبی تقریباً همانند سلاح هسته ای باشند.
براساس گزارش این نشریه، ناتو تعداد زیادی از راکت های کروز را دارا است که در کشتی های جنگی، زیردریایی ها و هواپیما ها مستقر هستند اما طبق پیمان منع راکت های هسته‌ای برد کوتاه و کوتاه استقرار آنها در زمین ممنوع است.
در صورت لغو پیمان، روسیه راکت های زمین پایه غیرهسته ای مرگبارتری برای پاسخ دادن به این خطر از جانب غرب خواهد ساخت و خروج واشنگتن ازاین پیمان، این فرصت را در اختیار روسیه قرارخواهد داد.
پیمان منع راکت های هسته‌ای مین برد و متوسط در تاریخ 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن با امریکا به امضاء رسید. برای نخستین بار راکت های با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل این پیمان شدند.
در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 راکت بالستیکی و بالدار زمینی و امریکا 859 راکت از این نوع را نابود کردند.
در سالهای اخیر مسکو و اشنگتن بارها یکدیگر را به نقض این پیمان متهم کرده اند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در 21 اکتبر 2018 اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه ، امریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала