اتهام‌ها علیه اسدالله خالد؛ دفاع از حقوق بشر یا دسیسۀ سیاسی؟

© FB / ARGاتهام‌ها علیه اسدالله خالد؛ دفاع از حقوق بشر یا دسیسۀ سیاسی؟
اتهام‌ها علیه اسدالله خالد؛ دفاع از حقوق بشر یا دسیسۀ سیاسی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیده‌بان حقوق بشر اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع را به نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار تحریم او از عضویت در کابینه افغانستان شده است.

در گزارش این نهاد که 22 جدی منتشر شده، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان به شکنجه، قتل و آزارواذیت جنسی در زمان مأموریت‌های گذشته‌اش متهم شده و دیده‌بان حقوق بشر از حکومت این کشور و کشور‌های کمک کننده به افغانستان خواسته است تا برای محاکمه خالد اقدام و همکاری کنند.

این نهاد حقوقی آقای خالد را به نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار تحریم او از عضویت در کابینه افغانستان شده است.

در مورد این‌که گزارش سازمان دیده‌ بان حقوق بشر تا چه حد واقعیت دارد، لعل گل لعل، رئیس‌ سازمان حقوق بشر در افغانستان به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«در چوکات دولت افغانستان در کل پارلمان، قوه قضایه و خود دولت و حتی بسیار مقامات بلندپایه دولت نیز آغشتۀ همچو اتهامات استند. در این جا تنها آقای اسدالله خالد نیست که او را به چنین اتهامات متهم کرد. سوال برانگیز است که چرا سازمان دیده بان حقوق بشر تنها اسمی از آقای خالد برده است و منحیث یک نهاد حقوق بشری باید انصاف را در نظر می‌گرفت و در مورد تمام ناقضین حقوق بشر صحبت می‌کرد».

به گفته رییس سازمان حقوق بشر افغانستان، افغانستان از نگاه نقض حقوق بشر بسیار غنی است و در این کشور زورمندان و جنایکاران زیادی وجود دارد. که هیچ گاه در فهرست این نهاد اسم از آنها درج و حتی یادی از آنها هم نشده است. وی تاکید که سازمان حقوق بشر در افغانستان با گزارش این نهاد حقوقی موافق نیست.

مجلس سنای افغانستان: گزارش دیدبان حقوق بشر درباره اسدالله خالد عقده مندان است - اسپوتنیک افغانستان
مجلس سنای افغانستان: گزارش دیدبان جهانی حقوق بشر درباره اسدالله خالد عقده مندان است

رییس‌ سازمان حقوق بشر افغانستان گفت:

«افغانستان عضو محکمه جنایی بین‌المللی است، و نهاد های بین‌المللی از جمله دیده‌بان حقوق بشر اگر اسنادی در مورد آقای خالد دارند، می‌توانند به این محکمه بین‌المللی مراجعه کنند. به نظر من گزارش این نهاد در چنین وقت حساس که افغانستان دارد به روند صلح تلاش می‌کند و انتخابات پیش‌رو به خوبی سپری کند می‌تواند در میان مردم جنجال برانگیز و کم از یک دسیسه نیست».

تا به حال حکومت افغانستان هیچ واکنش در این مورد نشان نداده است، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از ابراز نظر در این باره خودداری کرد.

محمد رادمنش فعال در امور نظامی، با بیان این‌که گزارش دیده بان حقوق بشر می‌تواند تنها یک توطئه باشد، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«در افغانستان تروریزم باعث شده که جنگ به وجود بیاید و جنگ در افغانستان مادر تمام بدبختی‌هاست. در میدان جنگ برای این که از منافع ملی و دفاع از وطن کار صورت گیرد امکان دارد، بعضی از غیرنظامیان صدمه دیده باشند. اما مادر تمام بدبختی‌ها در افغانستان توطئه‌هایی است که توسط استخبارات منطقه بر علیه مردم افغانستان سنجیده شده است».

آقای محمد رادمنش، می‌گوید استخبارات جهان و منطقه، به کسانی‌که در افغانستان خوب بدرخشند و فعالیت‌ کنند، چنین مسائل را برچسب می‌زنند و در گذشته هم بر علیه روسیه چنین اتهامات توسط آنها سنجیده شده بود».

وی افزود:

«اسدالله خالد کسی است که در افغانستان خوب درخشیده است و دست‌آورد هم داشته است. یقیناً که استخابارات منطقه و جهان حالا می‌خواهد مسائل را برچسب بزنند که گویا، در مسائل حقوقی و قانونی وی، تخطی‌های را انجام داده است».

آقای رادمنش اضافه کرد که همین استخبارات جهان و منطقه بود که روسیه [منظور شوروی سابق] را به‌ دلیل آمدن نیروهایش به افغانستان، متهم کردند و بدون یادکرد از که فعالیت‌های انسان‌دوستانه، به دخالت در افغانستان متهم کردند.

این کارشناس نظامی افزود:

«ناقضین حقوق بشر در کشورها، پیش از جنگ، در جریان جنگ و پس از جنگ معلوم می‌شوند. همین اکنون نیروهای دفاعی افغانستان به همین‌طور یک شخصیت نیاز داشته و آقای خالد به درستی در راس این نیروها قرار گرفته است. آقای خالد در میان مردم از پرستیژ خوبی برخوردار بوده و است. یقیناً این اتهامات می‌تواند به پرستیژ و کاراکتر اشخاصی که مشغول دفاع از وطن بوده اند. پرستیژ و کاراکتر آنها را کمی مکدر بسازد».

آقای رادمنش افزود هرگاه اشخاص در افغانستان فعالیت برای از بین بردن گروه‌های تروریستی و از حیثیت وطن دفاع کند به این مربوط می‌سازند که گویا ناقض حقوق بشر است. به نظر من به آن‌عده کسانی باید ناقض حقوق بشر خطاب شود که در افغانستان مداخله‌های انجام داده اند تا جنگ به‌وجود بیاید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала