ثواب الدین مخکش به اتهام رهنمود های "قوم گرایانه" محکوم به حبس شد

ثواب الدین مخکش
ثواب الدین مخکش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ثواب‌الدین مخکش معاون پیشین ریاست نظارت و ارزیابی عمومی اداره امور ریاست جمهوری به اتهام نقض «تساوی مذهبی و قومی» به دوسال حبس محکوم شد.

به گزارش اسپوتنیک،مخکش سال قبل رهنمودی «قوم‌گرایانه» را تحت نام «کارهای عمده‌ای که باید انجام شود» را با کارمندان «پشتون» اداره امور از طریق کانال تلگرام به اشتراک گذاشته است. وی در این رهنمود تاکید بر حذف کارمندان غیر پشتون کرده بود. 

به نقل از هشت صبح، این منبع که نخواست که از او نامی‌ برده شود گفت که پرونده آقای مخکش به تاریخ ۲۵ سنبله سال ۱۳۹۶ به دادستانی کل سپرده شد و این اداره پس از بررسی و تحقیقات در این زمینه، پرونده آقای مخکش را به محکمه سپرد.
منبع افزوده است که محکمه در جلسه نخست خود آقای مخکش را بی‌گناه شناخت و سرانجام پس از اعتراض و استیناف‌خواهی دادستانی کل، محکمه در جلسه استینافی، آقای مخکش را به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد. منبع افزود که این حکم نهایی است.
حدود یک سال پیش، آقای مخکش یک رهنمود «قوم‌گرایانه» را تحت نام «کارهای عمده‌ای که باید انجام شود» تهیه کرده بود و آن را با کارمندان «پشتون» اداره امور از طریق کانال تلگرام به اشتراک گذاشته بود.
در این رهنمود، آقای مخکش به حذف کارمندان غیرپشتون از اداره امور تأکید کرده بود. این رهنمود پس از بارگذاری در کانال تلگرام اداره امور به رسانه‌ها درز کرد و سروصدهای زیادی را در فضای رسانه‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی در کشور دامن زد.
اداره امور ریاست جمهوری در آن زمان اعلام کرد که این رهنمود دیدگاه شخصی آقای مخکش است و به هیچ صورت انعکاس‌دهنده دیدگاه رهبری حکومت و اداره امور ریاست جهموری نیست.
ارگ ریاست جمهوری نیز در آن زمان، در خبرنامه‌ای اعلام کرد که رییس جمهور غنی، رفتار فکر و عمل‌کرد تبعیض‌آمیز در تمامی عرصه‌ها به ویژه در دستگاه حکومتی را شدیداً محکوم می‌کند و به هیچ نهاد و فردی اجازه نمی‌دهد که وحدت ملی، همدلی و اتفاق اقوام و مردم افغانستان را خدشه‌دار کند.
آقای غنی در آن زمان به دادستانی کل کشور دستور داده بود تا پرونده آقای مخکش را بررسی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала