هشتادوششمین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه کابل

© کریمهشتادوششمین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه کابل
هشتادوششمین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مراسم فراغت چهار هزار دانشجو از دانشگاه کابل، مقام‌های کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گویند، که دستگاه خدمات ملکی نمی‌تواند همه این دانش آموختگان را جذب کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هشتادوششمین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان سال ۱۳۹۷ دانشگاه کابل با حضوری سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، دکتر نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی، نادر نادری رئیس اصلاحات اداری و خدمات ملکی، معین وزارت اطلاعات فرهنگ، رئیس‌های دانشکده‌ها، استادان و دانش آموختگان در ادیتوریم دانشگاه کابل با گردانندگی بانو نبیله طارق برگزار گردید.

مراسم فارغ التحصیلی از دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
گزارش تصویری از مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه کابل

نادر نادری رئیس کمیسیون اصلاحات اداری گفت: اداره‌های ملکی و دولتی سالانه بیش از ده هزار تن را جذب کار کرده نمی‌تواند.

به گفته او، نهادهای ملکی و دولتی هیچ کشوری ظرفیت جذب همه دانش آموختگان آن کشور را ندارد.

نادری، که در مراسم فارغ التحصیلی چهار هزار دانشجو از بیست و یک دانشکده دانشگاه کابل صحبت می‌کرد گفت: دستگاه‌ خدمات ملکی توانایی جذب همه این دانشجویان را ندارد. سی درصد این دانش آموختگان بانوان هستند.

وی گفت:- "اداره‌های خدمات ملکی و اداری کشور چهارصدو پنجاه هزار کارمند دارد و نمی‌تواند دیگر بیشتر از این کارمندان را بپذیرد و گنجایش پذیرش سالانه بیش از ده هزارتن در این نهادها نیست".

با این حال، وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، که امسال بیش از چهل هزار دانشجو به شمول سی درصد بانوان از دانشگاه‌های کشور فارغ شده‌اند، اما بیشترشان نمی‌توانند شغلی دریافت کنند.

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان گفت:- "این وظیفه همه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه کابل است که خود را بروز بسازد و با ارتقای کیفی آموزشی و با تکنالوژی معاصر نسل نو را آموزش دهد. اما رشد کمی دانشجویان یک رشد روبه افزایش است".

نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی گفت:- "گام اساسی دیگر برای رشد تحصیلی بازنگری یکصدو شصت رشته بوده است که در یک سال گذشته بیست رشته‌اش بازنگری شده و اکنون ادامه دارد".

اما کمبود فرصت‌های شغلی پس از فراغت این دانشجویان را نگران ساخته است.

صنم رستمی از دانشکده خبرنگاری و ارتباطات فارغ شده است، اما از بهر  آنچه نبود فرصت‌های کاری می‌گوید نسبت به بدست آوردن شغل مناسب بی‌باور است.

صنم رستمی گفت:- "نهادهای تحصیلات عالی باید توجه ویژه به جوانان نماید و باید نهادهای حکومتی زمینه اشتغال زایی را برای جوانان فراهم سازد".

صفی الله مومند، یکی دیگر از دانش آموختگان گفت:- "اگر جایی برای کار می‌رویم می‌گویند، که تجربه کاری دارید، اگر برای جوانان فرصت داده نشود پس این تجربه از کجا خواهد شد".

بربنیاد آمارهای وزارت  تحصیلات عالی امسال بیش از چهل هزار تن از دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور فارغ شده‌اند.

بربنیاد آمارهای وزارت تحصیلات عالی بیش از سه صدو پنجاه هزار دانشجو در سراسر کشور مشغول آموزش در نهادهای دولتی و خصوصی استند.

یادآوری می کنیم، که مقام‌های وزارت اقتصاد افغانستان می گویند، که پانزده میلیون تن واجد شرایط کار در کشور اند و بیش از شش میلیون شان علاقمند به کارکردن استند، اما دو میلیون آنان بی‌کار می‌باشند.

بربیناد آمارهای اداره احصاییه و معلومات افغانستان، نرخ بیکاری از بیست و یک درصد به بیست و چهاردرصد افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала