ژئین ها را تصحیح میکنیم

© AFP 2023 / Anthony Wallaceژئین ها را تصحیح میکنیم
ژئین ها را تصحیح میکنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چرا بیوفزیک دان چینایی منظماً در مرکز جنجال های بین المللی قرار میگیرد.

روزنامه «ماگازیتا» (روسیه) می نویسد، در تاریخ 26 نوامبر سال 2018 در جامعه علمی جنجال رخ داد — دانشمند چینایی راجع به تولد اولین اطفال نوزاد با جینوم تصحیح شده اعلام داشت. در همان روز 120 دانشمند برجسته چینایی نامه سرگشاده نوشتند که تجربه غیراخلاقی همکار شان را محکوم کردند و خود هیروی جنجال از ساحه دید رسانه ها برای چند هفته ناپدید شد.

دانشمند جنجال برانگیز هی تزیانکوی نام دارد. در حال حاضر او تحت بازداشت خانگی، به احتمال زیاد در ساحه محله مسکونی پوهنتون علمی تکنالوژیکی جنوبی در شینچژین، به سر میبرد. باوجود محدودیت بر گشت و گذار و تماس با مطبوعات، به گفته همکاران او از ستینفورد، هی تزیانکوی به برخورد مقامات نسبت به او که در حال حاضر تحقیقات در مورد تخلف پروتوکول های تجربوی انجام میدهند، شکایت نمی کند. هی تزیانکوی چه کار کرده و چه چیز در فعالیت او اکادیمیسینان چینایی، جامعه جهانی و حکومت جمهوری مردم چین را چنین نگران ساخته؟

میوه های دلپذیر درخت دانش

در تاریخ 25 نوامبر سال 2018، دو روز قبل از آغاز گردهمایی بین المللی در باره تصحیح جینوم انسان، در سایت «ام-آی-تی تکنالوژی ریویو» (MIT Technology Review)  مقاله با علامت «اختصاصی» منتشر شد.

در مقاله گفته شده بود که طبق اسناد منتشره، پوهنتون علمی تکنالوژیکی جنوبی جفت داوطلب برای شرکت در تجربه در باره تصحیح نطفه می پالد.

بعد از نشر مقاله، جای که هی تزیانکوی به مثابه «دانشمند یاداوری شده بود که این ابتکار را پیشکش نموده»، او ویدیوی در YouTube-چینل خود منتشر ساخت که در آن با غرور راجع به تولد دو دختر از پدر مبتلا به مرض ایدز اعلام داشت که حالا به سطح جینیتیکی از ویروس ایدز مصوون خواهند بود. در روز بعد سایت Associated Press مصاحبه با دانشمند منتشر ساخت که او در آن خبر داد که اطفال با جینوم تصحیح شده در اوایل نوامبر تولد شده اند.

در تاریخ 28 نوامبر هی تزیانکوی گزارش پلان شده در گردهمایی در هانکانگ ارایه کرد. نسبت فاش شدن معلومات دانشمند چینایی بر تائثیر هیجان انگیز دست نه یافت، اما او بطور معین به حادثه گردهمایی مبدل گشت که سوال عمده در اجندای روز ضرورت اصولی استفاده از تکنالوژی CRISPR برای تصحیح جینوم انسان بود. اما معلوم گردید، زمانیکه یک عده دانشمندان از کنجکاوی علمی خود، نسبت این درک، جلوگیری میکردند که خطرات اعتباری بسیار بزرگ اند، و نتیجه فعلاً بیش از حد غیرقابل پیشبینی است، دیگران با عجله سعی می ورزیدند در این مسابقه بیوانجنیری اولتر باشند.

بعد از ارایه گزارش هی تزیانکوی شرکت خود را در گردهمایی قطع کرد و هانکانگ را قبل از ختم آن ترک کرد.

از اینشتین تا فرانکنشتین

بسیاری مردم که از علوم آگاهی ندارند، ویدیوی منتشره هی تزیانکوی در YouTube دچار مغالطه کرده میتواند. هی تزیانکوی بطور معین در تاریخ باقی می ماند، او به تمام جهان بر موفقیت های خود اعتراف کرده میتواند و جایزه نوبل برای او تامین شده است. اما رویاهای شناسایی بین المللی او، احتمالاً، همچنان رویا ها باقی خواهد ماند.

هی تزیانکوی در سال 1984 در یکی از فقیرترین ولایات هونان چین تولد شد. او در مکتب متوسطه به فزیک علاقمند شد. او در همان وقت به فکر رویای مبدل شدن به اینشتین چینایی افتاد. بعد از ختم مکتب به درجه اعلی در سال 2002، هی تزیانکوی در پوهنتون معتبر علم و تکنالوژی شامل گردید. او بعد از فراغت از پوهنتون جهت کسب درجه دوکتورا در پوهنتون رایس در امریکا شامل گردید. هی تزیانکوی به بیوفزیک رو آورد. راهنمای علمی او مایکل دیم بود و در لابراتوار بنام او هی تزیانکوی با تکنالوژی CRISPR آشنا گردید. او تیزش دوکتورای خود را (در ظرف 3 سال و 8 ماه) با برازندگی دفاع کرد و امکان ادامه تحقیقات در پوهنتون ستیفورد کسب کرد.

از لحظه اخترع تکنالوژی CRISPR/Cas9  در سال 2012 روشن بود که تصحیح جینوم انسان موضوع مربوط به زمان است.

در سال 2013 در لابراتوار MIT اولین حیوان شیرخوار — موش — با جینوم تصحیح شده بوجود آمد. و در سال 2014 — تجربه بالای میمون انجام شد.

هی تزیانکوی، البته، با جاه طلبی های خود در باره دریافت جایزه نوبل باید وداع نماید. و ممکن، او مجبور خواهد شد ضربه تربیتی را متحمل گردد. باید کسی به گونه جاه طلبی های تحقیقاتی را متوقف سازد؟ اما کاملاً ممکن است که مانند مورد مربوط به هوان تزیان تزیو، جنجال برای او به خاطرات خوش آیند نه تنها کوتاه، بلکه ظفر اولین شخص کبیر، مبدل خواهد گشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала