توجه ویژه به فرهنگ/ آثار و بناهای تاریخی دورۀ امانیه بازسازی می‌شود

© Photo / ARG / ARGتوجه ویژه به فرهنگ/ آثار و بناهای تاریخی دورۀ امانیه بازسازی می‌شود
توجه ویژه به فرهنگ/ آثار و بناهای تاریخی دورۀ امانیه بازسازی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان شام امروز با شماری از نویسندگان، شعرا و فرهنگیان دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ویب سایت ارگ ریاست جمهوری افغانستان نوشت: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام امروز با شماری از نویسندگان، شعرا و فرهنگیان دیدار کرد.

در این دیدار که در قصر دلگشای ارگ انجام شد، اسدالله غضنفر، سید حسین فخری، حبیب الله رفیع، عزیزالله ارال، نجیب الله منلی، عبدالغفور آرزو، حلیم تنویر، آرین زی، قنبر علی تابش و حبیبی به تفصیل صحبت نموده، از توجه رئیس جمهور به فرهنگ و ادب سپاسگزاری کردند.

افغانستان آرامگاه بیدل را بازسازی می کند - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان آرامگاه بیدل را بازسازی می کند

آنان دیدگاه ها و پیشنهادات شان را در پیوند به وضعیت فرهنگی، چاپ کتاب متون و طرح تهیه واژه نامه به سه زبان ملی کشور بیان نمودند.

سپس رئیس جمهور افغانستان ضمن سپاسگزاری از آنان گفت، که حکومت به منظور گرامی داشت از صدمین سالگرد استرداد استقلال کشور در نظر دارد، آثار صد سال اخیر را بازچاپ نماید و سرمایه گذاری بالای سه زبان ملی انجام دهد.

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت، که انقطاع فرهنگی باید از بین برود و گفتمان های ادبی در جامعه شکل گیرد.

وی افزود، که به مناسبت صدمین سالگرد استقلال کشور، از هزار سال زبان پارسی دری گرامی داشت می شود و از فرهنگیان خواست که در پیوند به پیوندهای زبان پارسی دری با زبان های پشتو و ازبیکی هم کار نمایند.

غنی تصریح کرد، که ما اکنون ضرورت به درک فرهنگ هم پذیری داریم و باید یک تصویری از فرهنگ گذشته و شخصیت های تاریخی ما وجود داشته باشد.

 وی افزود، که در این برنامه روی ادبیات زنان هم توجه صورت می گیرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت، که حکومت در زمینه رشد فرهنگ توجه ویژه دارد و در این بخش سرمایه گذاری می نماید. وی، از فرهنگیان خواست که در پیوند به اتشه های فرهنگی، نصاب آموزشی و برنامه های فرهنگی دیدگاه های شان را شریک سازند.

غنی در اخیر سخنانش گفت، که آثار و بناهای تاریخی دورۀ امانیه مانند قصرهای پغمان، جبل السراج و چهل ستون، کلوله پشته و دارالامان در حال بازسازی است و همچنان آرامگاه حضرت میرزا عبدالقادر بیدل توسط حکومت افغانستان بازسازی می شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала