مسدود ساختن راه تجاری هند – افغانستان توسط پاکستان

© AFP 2023 / Roberto Schmidtمسدود ساختن راه تجاری هند – افغانستان توسط پاکستان
مسدود ساختن راه تجاری هند – افغانستان توسط پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پاکستان با توقف پروازهای هندی به افغانستان چندین بار قوانین هوانوردی ملکی را نقض کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه‌های هندی، مسوولین هوانوردی ملکی پاکستانی در هفته آخر دسمبر سال گذشته سه بار از عبور پروازهای باری شرکت هندی اسپایس‌جت (SpiceJet) ممانعت کرده است و سپس در تاریخ‌های ۱۱ و ۱۴ جنوری نگذاشته است که پروازهای باری از هند به افغانستان صورت بگیرد.

Сбор хурмы в Сочи - اسپوتنیک افغانستان
گشایش دومین دهلیز هوایی افغانستان-هند

مقامات هندی با فرستادن نامه‌یی به وزارت خارجه پاکستان، از این برخورد مسوولین هوانوردی پاکستان شاکی شده اند.

در حالیکه دهلی جدید می‌خواهد با پروازهای باری از افغانستان به هند، افغانستان را از طریق هوا به کشورهای دیگر جهان وصل کند، اسلام‌آباد تلاش دارد تا در این روند "سنگ‌اندازی" کند.

قابل ذکر است که در گذشته پاکستان راه زمینی تجاری میان افغانستان و هند را مسدود کرده بود.

دهلیز هوایی افغانستان — هند در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد که افغانستان را با دهلی جدید و ممبی وصل می‌سازد. بندر چابهار که به کمک هند در ایران ساخته شده است نیز فرصت صادرات کالاهای افغانستان به جهان را فراهم می‌کند.

این در حالیست که اخیراً عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان در نشستی که دربارۀ چگونگی توسعه تجارت وهمگرایی منطقه‌یی در جنوب آسیا که درسویس برگزار شده بود می‌گوید که نا امنی‌ها، رقابت‌های نا سالم منطقه‌یی وکارگیری از هراس افگنی همچون ابزاری سیاست خارجی ازموانع  اصلی در برابر گسترش همکاری‌های اقتصادی وتجارتی در منطقه استند.

عبدالله گفت: "بندر واگه بهترین و کوتاه ترین اتصال زمینی میان افغانستان و هند است اما از آن استفاده نمی‌شود. همزمان با این، افغانستان برای دسترسی آسان به آسیای میانه موقعیت خوب دارد. پس هنگامی که به ما اجازه استفاده از واگه داده نمی‌شود ، چگونه ما اجازه دسترسی به آسیای میانه از طریق افغانستان را بدهیم".

رییس اجراییه کشور می‌گوید که برای حل این مشکل، تلاش‌ها برای امضای یک توافقنامه سه جانبه میان افغانستان، پاکستان وتاجیکستان جریان دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала