مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه راجع به راکت معلومات داد که به نظر امریکا قرارداد راکت های برد متوسط و کم نقض میکند
روسیه راجع به راکت معلومات داد که به نظر امریکا قرارداد راکت های برد متوسط و کم نقض میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع روسیه برای اتشه های نظامی راکت بالدار استقرار زمینی 9М729 به نمایش گذاشت که با قرارداد راکت های برد متوسط و کم مطابقت دارد. این مراسم به مثابه عمل حسن نیت نسبت به امریکا برگزار شد که روسیه را به نقض موافقت نامه متهم می کند و نابودساختن راکت را مطالبه میکند.

باید گفت که نماینده پنتاگون در مراسم معرفی حضور نیافت که فقط این امر را تائید میکند که واشنگتن اصلاً بهانه برای خروج از قرارداد راکت های برد متوسط و کم می پالد.

ولادیمیر ایساچینکوف در مطلب منتشره در نشریه Star Tribune (امریکا) می نویسد، نظامیان روسیه در روز چهارشنبه راکت نو و مشخصات تخنیکی آن را به خاطر به نمایش گذاشتند، تا هراس امریکا راجع به این که این سلاح موافقت نامه کلیدی راجع به سلاح هستوی را نقض میکند، رفع نمایند. نظامیان بر این پافشاری میکنند که راکت بالدار استقرار زمینی 9М729 با قرارداد راکت های برد متوسط و کم مصوب سال 1987 مطابقت دارد.

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین با سلاح جدید در صورت ظهور راکت های نو امریکا در اروپا تهدید میکند
پوتین با سلاح جدید در صورت ظهور راکت های نو امریکا در اروپا تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
پوتین با سلاح جدید در صورت ظهور راکت های نو امریکا در اروپا تهدید میکند

امریکا قبلاً قصد خود راجع به خروج از قرارداد راکت های برد متوسط و کم اعلام داشته بود و اظهار داشته که راکت روسی مواد موافقت نامه را نقض میکند که تولید، آزمایش و استقرار راکت های بالدار و بالیستیکی استقرار زمینی با برد از 500 تا 5500 کیلومتر را ممنوع می سازد. واشنگتن اعلام داشت که اجرای تعهدات قراردادی خود را متوقف می سازد، اگر روسیه مطالبات آن را تا 2 فبروری اجرا نکند.

تورن جنرال میخائیل ماتوییفسکی در ملاقات با اتشه های نظامی خارجی اعلام داشت که راکت نو برد اعظمی 480 کیلومتر دارد. به گفته او، راکت 9М729 از مودل قبلی 9М728 توسط موجودیت سرگلوله تغییریافته و سیستم هدف گیری تفاوت دارد که امکانات آن را بالا می برد.

بعداً هنگام نمایش در مرکز نمایشگاهی اطراف مسکو نظامیان راکت و دستگاه سیار پرتاب نمایش دادند. ماتوییفسکی گفت که راکت حامل، انجن پرتاب و تانکی مواد سوخت بدون تغییر مانده اند. او افزود که راکت نو عملاً شعاع فعالیت به اندازه 10 کیلومتر کمتر، نسبت به نوع قبلی به خاطر افزایش وزن سرگلوله و سیستم اداره دارد. ماتوییفسکی خاطرنشان ساخت که تغییر کتله مواد سوخت و سوخت رسانی اضافی در شرایط جبهه ای ممکن نیست (سوخت گیری راکت فقط در شرایط کارخانه ای صورت می گیرد — تبصره مدیریت مسوول).

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه
مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه - اسپوتنیک افغانستان
مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه

جنرال روس گفت که نوع تغییریافته دستگاه پرتاب سیار برای راکت های نوع جدید بزرگتر است، به خاطر که بجای دو راکت، ظرفیت چهار راکت دارد. ماتوییفسکی افزود که نظامیان این نمایش را به خاطر برگزار کردند، تا «شفافیت بلند و وفاداری ما به قرارداد راکت های برد متوسط و کم خاطرنشان سازند».

کرملین اعلامیه امریکا راجع به نقض قرارداد از طرف روسیه را قاطعانه رد میکند. سرگی ریبکوف معاون وزارت خارجه روسیه در روز چهار شنبه گفت که ایالات متحده هیچگونه معلومات ارایه نکرده، تا بیانات خود راجع به این را تائید کنند که روسیه راکت را آزمایش میکند که برد فعالیت آن از شرایط قرارداد تجاوز میکند. او گفت که ایالات متحده پیشنهاد مسکو راجع به بررسی راکت که هنگام مذاکرات در ژینیو در اوایل ماه جاری ارایه شده بود، نادیده گرفته — امتناع، به گفته او، عدم موجودیت علاقمندی امریکا را نسبت به مذاکرات منعکس می سازد.

© Sputnik / Mikhail Voskresensky /  مراجعه به بانک تصاویر مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه
مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه - اسپوتنیک افغانستان
مشخصات تخنیکی راکت جدید روسیه

به گفته او، در جریان تماس های دیپلوماتیک ایالات متحده امریکا تفهیم نمودند که فیصله رئیس جمهور دونالد ترامپ در مورد امتناع از قرارداد نهایی است.

ریبکوف گفت:« به ما سیگنال دقیق دادند که فیصله دعوت به دیالوگ نمی باشد و نهایی می باشد». او اعلام داشت که نیات ایالات متحده در باره متوقف ساختن فعالیت تعهدات خود در باره قرارداد از نقطه نظر حقوقی پوچ و باطل اند و قرارداد راجع به راکت های برد متوسط و کم به قوت خود باقی می ماند. ریبکوف گفت:« قرارداد باید حفظ شود» و افزود که دیالوگ بین مسکو و واشنگتن باید ن با درنظرداشت منافع متقابل و بدون هرگونه التیماتوم ها پیش برده شود».

اندرییا تامپسون معاون وزارت خارجه امریکا که رهبری جانب امریکا را در مذاکرات بر دوش داشت، اعلام داشت که پیشنهاد مسکو نامناسب است. او در هفته گذشته به ژورنالیستان گفت:« دیدن راکت به معنی متقاعد شدن بر این نیست که آن توانایی طی نمودن کدام فاصله را دارد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала