پول ضمانت برخی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان به بودجه حکومت واریز می شود

© Photo / IEC Afghanistan Facebookپول ضمانت برخی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان به بودجه حکومت واریز می شود
پول ضمانت برخی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان به بودجه حکومت واریز می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، بیش از 50 میلیون افغانی پول ضمانت نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان به بودجه حکومت واریز می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، بربنیاد اعلام نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان یک شمار زیادی از نامزدان نتوانسته اند؛ حتا آرای یک هزار پشتیبانی کننده را که پیش از ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کرده بودند؛ بدست آورند.

بررسی آرای انتخابات مجلس نمایندگان کابل به پایان رسید - اسپوتنیک افغانستان
بررسی آرای انتخابات مجلس نمایندگان کابل به پایان رسید

کمیسیون انتخابات می گوید، نامزدانی که کمتر از یک هزار رای بدست آورده اند؛ سی هزار افغانی را که پیش از ثبت نام به ضمانت گذاشته بودند؛ دوباره برای شان پرداخت نمی شود.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون گفت:- "آن شمار از شهروندان ما که حد اقل از مجموعه آرا دو درصد را  بیاورند، میتوانند دوباره پول های شانرا به دست بیاورند، افراد واشخاصی که از مجموعه آرا دو درصد را بدست نمی آورند، پول ضمانت شان دوباره پرداخت نمی شود".

آمار های کمیسیون مستقل انتخابات نشان میدهد، که از میان بیش از 2500 نامزد انتخابات مجلس نماینده گان، 1681 تن آنان کمتر از یک هزار رای بدست آورده اند که مجموعه پول ضمانت آنان بیش 50 میلیون می شود که به بودجه حکومت واریز خواهد شد.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در این باره چنین بیان داشت:- "درصدی آرای را که یک نامزد پوره نمی کند، پول تضمینی دوباره برای شان داده نمی شود و به بودجه دولت میرود، بخاطر مصارف عامه به مصرف میرسد".

با این حال، شماری از نامزدانی که کمتر از یک هزار  رای  بدست آورده اند؛ کمیسیون مستقل انتخابات را به دستبرد در آرای بدست آورده شان متهم میسازند.

این در حالیست، که در چند روز پسین شمار زیادی از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون انتخابات را پذیرفتنی ندانسته و خواهان ابطال آرای کابل شده اند.

یادآوری می کنیم، که انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان به تاریخ 28-29 ماه میزان سال روان خورشیدی در 32 ولایت به جز از غزنی و کندهار برگزار شد، که پس از یک هفته تاخیر در ولایت کندهار هم انتخابات مجلس نمایندگان برگزار شد و در ولایت غزنی تا اکنون انتخابات مجلس نمایندگان برگزار نشده است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала