هیچ یک از توافقات نشست قطر با حکومت افغانستان درمیان گذاشته نشده‌اند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر هیچ یک از توافقات نشست قطر با حکومت افغانستان درمیان گذاشته نشده‌اند
هیچ یک از توافقات نشست قطر با حکومت افغانستان درمیان گذاشته نشده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان می‌گوید که تاهنوز هیچ یک از توافقات به میان آمده در گفتگوهای نمایندگان طالبان و امریکا در دوحه با کابل در میان گذاشته نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابع می‌گویند که نماینده‌گان امریکا با طالبان در این گفتگوها دربارۀ تعیین زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفتگو کرده‌اند و زلمی‌ خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا از طالبان خواسته تا با حکومت افغانستان نیز گفت وگو کنند.
این چهارمین دور نشست گفت‌وگوهای طالبان با نماینده‌گان ایالات متحده پس از آغاز کار زلمی خلیل‌زاد، همچون فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان است. این دور گفت‌وگوها روز دوشنبه (1 دلو) آغاز شد و امروز (شنبه، 6 دلو) نیز ادامه داشته است.
منابع می‌گویند که امریکا، پذیرفته اند که نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد. این منابع، می‌افزایند که طالبان آتش‌بس را مشروط به اعلام جدول زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی ساخته‌اند.

آتش‌بس محور پنجمین روز نشست طالبان و امریکایی‌ها - اسپوتنیک افغانستان
آتش‌بس محور پنجمین روز نشست طالبان و امریکایی‌ها

اما، فریدون خوزون، معاون سخن‌گوی ریاست‌اجراییه می‌گوید که هیچ یک از این توافق‌ها با حکومت افغانستان در میان گذاشته نشده‌اند: «هرگاه توافقاتی صورت بگیرد، داکتر صاحب خلیل‌زاد آن را با حکومت افغانستان شریک می‌کند. امیدوار هستیم که ما را نزدیک‌تر بسازد و ما شاهد آغاز گفت وگوهای صلح باشیم».
منابع، می‌گویند که نشست دوحه با صادرشدن اعلامیۀ مشترک، که پسانتر به توافق نامه میان امریکا و طالبان مبدل خواهد شد پایان خواهد یافت و گام بعدی، به احتمال زیاد گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت خواهد بود.
به گفتۀ منابع، طالبان به امریکایی‌ها اطمینان داده‌اند که کابل تهدیدی برای کشورهای دیگر نخواهد بود و نیز جلو فعالیت‌های داعش و القاعده را خواهند گرفت.
سید اکبرآغا، عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید: «طالبان می‌گویند که آتش‌بس جدا جدا شود؛ یعنی با خارجیان در سطح خارجیان آتش‌بس شود که بمباران آن‌ها متوقف شود و با حکومت افغانستان در جریان گفت وگوها با حکومت آتش‌بس شود».
منابع باخبر از جزییات گفتگوهای دوحه، می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد از طالبان خواسته است که با حکومت افغانستان گفت وگو کنند و این گفت وگوها باید در بارۀ اصلاحات باشد، نه گونه‌یی که گویی طالبان افغانستان را گرفته اند. اما طالبان در این باره پاسخی نداده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала