سپردن مکتب های افغان-ترک شهر مزار به بنیاد معارف ترکیه

© JAKسپردن مکتب های افغان-ترک شهر مزار به بنیاد معارف ترکیه
سپردن مکتب های افغان-ترک شهر مزار به بنیاد معارف ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مکتب های پسرانه و دخترانه افغان-ترک شهر مزار به گونه رسمی به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، سرانجام پس از ماه‌ها جنجال بر سر مدیریت مکتب های افغان —ترک در بلخ، این مکتب ها به گونه رسمی به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد.

با این حال شاکر وایوت، رئیس بنیاد معارف ترکیه از فراهم سازی امکانات آموزشی در مکتب های افغان-ترک خبر می‌دهد.

یورش نیروهای امنیتی به خوابگاه دخترانه مکتب افغان-ترک در مزار و هرات - اسپوتنیک افغانستان
یورش نیروهای امنیتی به خوابگاه های دخترانه مکتب افغان-ترک در مزار و هرات

شاکر می‌گوید:- "بر بنیاد توافقی که با دولت افغانستان صورت گرفته ما به گونه رسمی رهبری مکتب های افغان-ترک را در ولایت بلخ گرفتیم. ما برای رشد بهتر دانش آموزان برنامه های کارآمدی روی دست داریم".

از سوی هم شوکی سیچکین آلپای، سرکنسول ترکیه در بلخ از بازسازی ساختمان‌های مکتب های افغان-ترک و استخدام آموزگاران ترکی در مکتب‌های افغان-ترک نیز سخن می‌زند.

سرکنسول ترکیه در بلخ اظهار می‌دارد:- "بازسازی مکتب های افغان-ترک در اولویت کاری ما قرار دارد. ما آموزگاران ترکی جدید نیز استخدام می‌کنیم و درحال حاضر 7 آموزگار ترکی مصروف تدریس در مکتب پسرانه و دخترانه افغان-ترک در مزار استند".

کاهش شهریه مکتب های افغان-ترک، فراهم سازی زمینه ادامه تحصیل در ترکیه پس از فراغت، استخدام آموزگاران ترکی و بازسازی ساختمان این مکتب ها از وعده های مقام های ترک به خانواده‌های آموزگاران این مکتب‌ها می‌باشد.

برخی دانش آموزان از انتقال رهبری مکتب های افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه استقبال می‌کنند.

در همین حال مسئولان وزارت معارف افغانستان می‌گویند، آموزگاران افغانستانی که پیش از این در این مکتب سرگرم آموزش بودند به کار ادامه خواهند داد اما آموزگاران ترکی تضمین وظیفوی ندارند.

یادآوری می کنیم، که بامداد روز جمعه نیروهای امنیتی وارد مکتب های پسرانه و دخترانه افغان-ترک در بلخ و هرات شده و آموزگاران این مکتب ها را دستگیر کرده بودند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала