نخستین محمولهٔ سنگ تالک افغانستان به اردن صادر شد

© Photo / Eng Mobariz FBکارخانه پروسس ماده معدنی تالک در ننگرهار
کارخانه پروسس ماده معدنی تالک در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیش از این سنگ تالک افغانستان به پاکستان منتقل و بعد به نام پاکستان به کشورهای دیگر صادر می‌شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بی بی سی، وزارت معدن و نفت افغانستان اعلام کرده که افغانستان برای نخستین بار ۷۶ تُن سنگ پودر اطفال (تالک) فراوری شده را به کشور اردن صادر کرده است.

عابدالله عربزی، مسئول شرکت خصوصی افغانستان که سنگ تالک فراوری شده را به اردن صادر کرده، می‌گوید که برای فروش و بازاریابی تالک افغانستان در شمار دیگری از کشورهای جهان نیز نمایندگی ایجاد کرده ‌است. استفاده مهم از این سنگ، تولید پودر اطفال است.

به گفته او بازیابی برای تالک افغانستان در کشورهای بریتانیا، ایتالیا، ترکیه، چین، هند، جاپان و اندونیزیا آغاز شده است.

کارخانه پروسس ماده معدنی تالک در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
معادن تالک افغانستان؛ گنجی که داعش روی آن نشسته است

بهار امسال "گلوبل ویتنس" یک موسسه بین‌المللی گزارش داد که درآمد طالبان از استخراج و تجارت "تالک" در ننگرهار در شرق افغانستان در سال به حدود ۴ میلیون دالر و سهم گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) هم به صدها هزار دالر هم می‌رسد.

در این گزارش آمده بود که این گروه‌ها از تمام منابع معدنی افغانستان سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر به دست می‌آورند.

به گزارش گلوبل ویتنس تقریباً تمامی تالک استخراج شده در افغانستان به پاکستان صادر می‌شود. تا یک سال پیش روزانه ده‌ها موتر حامل بار سنگ‌های تالک به طور مستقیم از دل کوه‌های ننگرهار و از مسیری که بیشتر توسط طالبان کنترول می‌شد، به پاکستان می‌رفتند.

آقای عربزی می‌گوید که تالک افغانستان به درجه یک بودن در جهان شهرت دارد. به گفته او پیش از این سنگ تالک به پاکستان منتقل و بعد به نام پاکستان صادر می‌شد.

وزارت معدن افغانستان قبلا تایید کرده بود که عدم کنترل لازم بر معادن افغانستان باعث شده که طالبان و داعش از این معادن پول بدست آورند.

براساس اعلام مسئولان این وزارت تاکنون حدود ۳۲ شرکت کوچک و بزرگ در زمینه استخراخ و فراوری تالک در افغانستان فعال هستند.

عبدالقدیر متفی، سخنگوی وزارت معادن افغانستان می‌گوید که این وزارت تلاش دارد با جلب سرمایه‌گذاران خارجی صادرات تالک به بیرون از افغانستان را گسترش دهد.

آقای مفتی نیز صدور تالک به کشور اردن را تایید و گفت که اکنون در افغانستان شرکت‌های وجود دارند که قادر به استخراج و فراوری تالک هستند.

او می‌گوید که استخراج و فراوری این معدن در افغانستان باعث می‌شود که صدور آن نیز برای افغانستان سودآور باشد. به گفته آقای متفی قبل از این، تالک افغانستان به صورت خام صادر و سود آن نیز به جیب سایرکشورها می‌رفت.

معدن تالک افغانستان که بیشتر در ولایت های ننگرهار در شرق، پروان در شمال، قندهار در جنوب، کابل در مرکز و پکتیا در جنوب شرق افغانستان قرار دارند، به گفته مسئولین افغانستان در سطح منطقه مرغوب ترین است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала