واکنش‌ها به مذاکرات امریکا و طالبان

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش‌ها به مذاکرات امریکا و طالبان
واکنش‌ها به مذاکرات امریکا و طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چهارمین دور از مذاکرات صلح امریکا با گروه طالبان در قطر پایان یافته اما شایعاتی را درباره توافقات احتمالی دو طرف نیز به همراه داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، شماری از رسانه‌ها اعلام کردند که اعضای دفتر سیاسی طالبان و زلمی‌خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا بر سر برخی از مسائل سرنوشت ساز مانند خروج نیروهای خارجی، آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به توافق رسیدند.
اگر چه دو طرف هرگونه توافق احتمالی درباره آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تکذیب کردند اما این موضوع واکنش‌های گسترده رهبران و جریان‌های سیاسی این کشور را در پی داشته است.
دور چهارم مذاکرات امریکا با اعضای دفتر سیاسی طالبان که پشت درهای بسته و بدون حضور نماینده‌ای از دولت افغانستان برگزار شد، بار دیگر نگرانی‌هایی را درباره پنهانکاری‌ها در روند صلح افغانستان برانگیخته است.
عدم شفافیت، عدم اطلاع رسانی به مردم افغانستان از جریان مذاکرات و غیبت دولت افغانستان از جمله عواملی هستند که باعث نگرانی احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور شده است.
رهبران سیاسی و مردم افغانستان به امریکا اعتمادی ندارند بنابر این خوشبینی‌ها نسبت به رسیدن به توافق صلح با طالبان با نگرانی‌هایی نیز همراه شده است.
با این حال گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که دو طرف مذاکرات با پنهانکاری جزئیاتی از روند این مذاکرات را با مردم و دولت افغانستان در میان نمی‌گذارند.
احزاب سیاسی و دولت افغانستان در جریان مذاکرات آمریکا با طالبان قرار ندارند، «شورای حراست و ثبات افغانستان» در واکنش به این موضوع تصریح کرد که به جز افغان‌ها هیچ کشوری حق امضای توافقنامه صلح با طالبان را ندارد.
مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان در نشست خبری در کابل اعلام کرد که صلح نیاز و آرزوی مردم این کشور است اما تنها افغانستان می‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد.
وی افزود: زمانی که بحث سند مکتوب درباره صلح افغانستان مطرح می‌شود باید دولت افغانستان از مردم این کشور نمایندگی کند نه سایر کشورها زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند سندی را امضا کند که سرنوشت ملت افغانستان به آن بستگی دارد.
ترشتوال اظهار داشت: تصمیم نهایی در روند صلح با طالبان تنها از صلاحیت‌های انحصاری مردم افغانستان است.
در همین حال، کارشناسان معتقدند که خروج قطعی نیروهای امریکایی از افغانستان تنها راه چاره در تلاش‌های صلح است که می‌تواند زمینه برقراری صلح و پایان جنگ در این کشور را فراهم کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала