پاکستان: ما طالبان را وادار به مذاکره ساختیم

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraپاکستان: ما طالبان را وادار به مذاکره ساختیم
پاکستان: ما طالبان را وادار به مذاکره ساختیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارتش پاکستان روز گذشته اعلام کرده که نظامیان پاکستانی، طالبان را به مذاکرات صلح با نمایندگان امریکا در قطر وادار کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان در مصاحبه با یک شبکه عربی گفته: "طالبان، پاکستان را در روند صلح نادیده نمی‌گیرند. ما تسهیل کننده‌ی روند صلح هستیم و با کشاندن طالبان به میز مذاکرات، کار خود را انجام دادیم".
این اظهارات مقام‌های ارتش پاکستان در حالی بیان شده که طولانی‌ترین مذاکرات طالبان و امریکا روز شنبه در دوحه‌ی قطر پایان یافت و هردو طرف مذاکرات را خوب عنوان کرده و از پیشرفت‌ها در این مذاکرات خبر داده اند. 

وزیر خارجهٔ پاکستان: مذاکرات طالبان و امریکا موفقانه بود - اسپوتنیک افغانستان
وزیر خارجهٔ پاکستان: مذاکرات طالبان و امریکا موفقانه بود

پیش از این مقام‌های پاکستانی هرگونه نفوذ و ارتباط با طالبان را رد کرده و تاکید کرده بودند که اردو و استخبارات این کشور از طالبان حمایت نمی‌کنند.
زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در مذاکرات صلح که پس مذاکره با طالبان به افغانستان آمده گفته که تاکیدش در گفت‌وگو با این گروه بر زمینه سازی برای نشست مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان بوده است. اما طالبان در این مورد بر موضع قبلی خود ایستاد اند.
طالبان اعلام کرده‌اند که بحث اصلی را در این مذاکرات موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان تشکیل می‌داد.
سخنگوی ارتش پاکستان اضافه کرد: اسلام آباد امیدوار است که ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور دوست و نه به عنوان شکست از افغانستان خارج شود.
غفوری بر مستحکم شدن روابط افغانستان و پاکستان پسا خروج تاکید کرده و افزوده: "امریکا باید از افغانستان به‌گونه‌ی بیرون شود که این کشور را مانند دوست برای همسایگانش برجا بگذارد و روابط افغانستان و پاکستان باید مستحکم‌تر شود."
مقام‌های امریکایی نیز تاکید کرده‌اند که برای خروج از افغانستان جدی هستند اما شرط اصلی برای خروج آن‌ها برقراری صلح در این کشور است.
با این حال امریکا در این اواخر بر پاکستان با قطع کردن کمک‌های مالی‌، فشار وارد کرده تا حمایت‌اش را از گروه‌های تروریستی متوقف کند و برای برقراری صلح در افغانستان همکاری کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала