امرالله صالح: کلید صلح در راولپندی است نه در کابل

© Photo / Amrullah Saleh / Amrullah Salehصالح: صلح پاکستان، تجزیه غیر رسمی افغانستان خواهد بود
صالح: صلح پاکستان، تجزیه غیر رسمی افغانستان خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا در افغانستان پس از دیدار با نمایندگان طالبان در قطر گفت که کلید صلح افغانستان در کابل است و افغان‌ها باید اختلافات‌شان را کنار بگذارند و از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

 به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح سرپرست پیشین وزارت امور داخله با اشاره به گفتگوهای مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان پیرامون روند صلح افغانستان می‌گوید که پاکستان در این گفتگوها، تسلیمی و ذلت افغانستان را پیشنهاد کرده است.
امرالله صالح در واکنش به این اظهارات آقای زلمی خلیل‌زاد ابراز داشت:" شنیدم که گفته شد کلید صلح در کابل است. متاسفانه این یک ارزیابی بسیار سطحی است. ولی کلید صلح در راولپندی است نه در کابل."
امرالله صالح بیان داشت:" اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است یعنی اینکه آغازگر توطیه‌ها و دسیسه‌ها ما بوده‌ایم نه دشمن و نه بیگانه. اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است معنایش این است که اسلام آباد و دستگاه سبوتاژ ضد افغانستان را در آن کشور برائت میدهیم و گناهان نا کرده را به شانه‌های این ملت مظلوم می‌اندازیم. اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است همان روایت قدیمی حیله‌گران را می‌پذیریم که می‌گفتند ما در عقب این فاجعه نیستیم بلکه مشکل در خود افغان هاست. اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است معنایش این است که ده‌ها هزار فرزند این خاک در تجاوز کشته شدند نه در دفاع."  

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: کلید صلح در کابل است

وی افزوده:" در اصل دشمن نمی‌خواهد ارگ تصمیم گیر باشد. اینکه بر کرسی ارگ کی نشسته بحث ثانوی و دوم است. تلاش این است که مانند سالهای دهه نود ارگ و کابل نه در محور تحولات بلکه در حاشیه تحولات قرار گیرد و مرکز ثقل تصمیم گیری‌ها و رشته سرنوشت ما به بیرون انتقال یابد".
سرپرست پیشین وزارت امور داخله می افزاید: " دشمن می‌گوید من حاضرم کشتار خارجی و امریکایی را همین لحظه توقف بدهم و هر نوع ضمانت که خارجی‌ها میخواهند در اختیارشان قرار بدهم ولی یک لحظه حاضر نیستم که کشتار افغانها را توقف بدهم الی اینکه به روایت و فلسفه ای من تسلیم شوند."
آقای صالح تاکید کرده:" این در حقیقت پیشنهاد صلح نه بلکه پیشنهاد تسلیمی و تهدید است… صلح نیاز همه ای ماست ولی آنچه را که طالبان و پاکستانی ها به عنوان بسته‌ای صلح نه به ما بلکه به امریکا داده اند بسته‌ای تسلیمی و ذلت است."
وی گفته:" ما درین همه فاجعه و ماجرا مظلوم بوده‌ایم و اگر قرارداد صلح ایجاد میشود ما باید به عنوان مظلوم و قربانی مکافات شویم به اینکه به عنوان متهم آگاهانه و عمدی یا نا دانسته و غیر عمدی محکوم به پذیرش آنچه تاریخ آن را به حدر رفتن رنج و قربانی‌های ما خواهد خواند شویم."
آقای صالح تاکید کرده:" اینکه طالب با خارجی صلح می‌کند و حاضراست او را حرمت کند و حمله بر ما را تا تحمیل خواسته‌هایش به کشتار ببرد صلح نیست بسته‌ای تسلیمی است که مهندس و طراح آن نه چندتا نیمچه ملای افغانی بلکه جنرال راولپندی اند."
این در حالی است که محمداشرف غنی رییس جمهور نیز روز گذشته با اشاره گفتگوهای امریکا و طالبان تاکید کرده بود که روند فعلی صلح نباید به یک فاجعه دیگر بیانجامد و در گفتگوهای صلح اشتباه حکومت داکتر نجیب‌الله رییس جمهور پیشین کشور تکرار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала