تشدید اختلافات میان رئیس جمهور غنی و خلیلزاد بر سر مذاکرات صلح

© Photo / ARG / ARGدیدار زلمی خلیلزاد با رئیس‌جمهور غنی
دیدار زلمی خلیلزاد با رئیس‌جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به نظر می رسد که اختلافات بین دولت افغانستان و نماینده امریکا بر سر نحوه مذاکرات صلح با گروه طالبان به صورت بی سابقه افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه هشت صبح در گزارشی تصریح کرد که، به نظر می‌آید اختلاف‌های محمداشرف غنی و  دیپلمات‌های ایالات متحده که برای پایان جنگ افغانستان کار می‌کنند، بسیار جدی است.
اخیرا چهارمین دور از مذاکرات صلح امریکا با گروه طالبان در قطر پایان یافته که ظاهرا دو طرف بر روی برخی از مسائل به تفاهم رسیدند.
یکی از مسائلی که ظاهرا امریکا و طالبان بر سر آن به توافق رسیدند آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.
یش از این اختلاف‌ها زیاد مشهود نبود، اما حال تفاوت نظر دو طرف آشکار شده است. اختلاف نظر محمداشرف غنی رییس‌جمهور با دیپلمات‌های امریکایی متصدی مذاکره برای ختم جنگ افغانستان در سخنرانی دیروز رییس‌جمهور غنی بازتاب یافته بود. 

پاسخ خلیلزاد به شرط طالبان در مورد خروج نیرو های خارجی - اسپوتنیک افغانستان
پاسخ خلیلزاد به شرط طالبان در مورد خروج نیرو های خارجی
 
رییس‌جمهور غنی بسیار به وضوح گفت که سازمان ملل متحد برای داکتر نجیب تضمین داده بود که جنگ به پایان می‌رسد، ولی فاجعه رخ‌ داد و جنگ به یک نحو دیگر ادامه یافت. تاکید اشرف غنی بر تدبیر به جای عجله در دیپلوماسی برای پایان جنگ نیز نشان‌دهنده‌ی اختلاف‌های جدی ایالات متحده‌ی امریکا با ارگ است
از نظر امریکا مذاکرات بین الافغانی صلح لزوما به معنای مذاکره طالبان با دولت افغانستان نیست بلکه می تواند آغاز بین طالبان و نیروهای سیاسی این کشور باشد.
بنابراین دولت افغانستان نیز تنها می تواند به عنوان یکی از طرف ها در حد یک گروه سیاسی در مذاکرات بین الافغانی حضور داشته باشد موضوعی که اشرف غنی مخالف آن است.
اشرف غنی به لزوم مذاکره مستقیم طالبان با دولت افغانستان تاکید می‌کند زیرا از نظر او حرف نهایی در روند مذاکرات صلح را نیروهای سیاسی و آمریکا نمی‌زند بلکه دولت افغانستان تصمیم گیرنده نهایی است.
این در حالی است که طالبان بارها از مذاکره با دولت افغانستان خودداری کردند پس ممکن است که امریکا به این نتیجه رسیده باشد که نمی‌تواند موضع طالبان را تغییر دهد.
از همین رو مقامات امریکایی همواره در اظهارات خودشان به لزوم آغاز مذاکرات بین الافغانی تاکید می‌کنند.
روزنامه چاپ کابل پیام ویدئویی اخیر اشرف غنی که درباره صلح منتشر شده است را نیز مرتبط با همین موضوع می‌داند زیرا اشرف غنی در این پیام از تجربه «دکترنجیب‌الله» رئیس جمهور دولت وقت کمونیستی افغانستان صحبت کرده است.
رئیس جمهور افغانستان در پیام اخیرش تاکید کرد که وی از تجربه «دکتر نجیب الله» آگاه است و این اشتباه دوباره تکرار نخواهد شد.
در دوران حکومت داکتر نجیب الله، وی بر مبنای برنامه سازمان ملل باید قدرت را به دولت موقت می سپرد تا زمینه ایجاد نظام سیاسی جدید در کشور فراهم شود و سازمان ملل نیز صلح را تضمین کرده بود.
اما در پایان کار دکترنجیب الله کشته شد و صلح هم در افغانستان برقرار نشد.
هشت صبح با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد که ممکن است امریکا طرحی مشابه برای ایجاد دولت موقت، پایان جنگ و برقراری صلح به اشرف غنی پیشنهاد کرده باشد.
از همین رو اشرف غنی در پیام صلح اخیرش تاکید کرده است که اشتباهات دوره دکتر نجیب را تکرار نخواهد کرد.
وی پیش از این نیز بارها گفته بود که هرگز با تشکیل حکومت موقت در افغانستان موافقت نخواهد کرد.
با این حال به نظر می رسد که اختلافات بین دولت افغانستان و امریکا بر سر نحوه مذاکرات صلح با گروه طالبان به صورت بی سابقه افزایش یافته است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала