هشدار مقام‌های پیشین امریکایی از پیآمد های ناگوار صلح با طالبان

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر افشای سند توافقنامهٔ احتمالی صلح میان کابل، طالبان و امریکا
افشای سند توافقنامهٔ احتمالی صلح میان کابل، طالبان و امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با وجود خوشبینی‌ها از پیشرفت گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان، نگرانی‌های نیز درباره توافق‌های احتمالی میان دو طرف به ویژه بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در داخل و بیرون کشور مطرح شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، رایان کراکر سفیر پیشین امریکا در کابل گفته است، اگر واشنگتن در جریان هژده ماه افغانستان را ترک کند، ممکن طالبان دوباره این کشور را زیر اداره کامل خود درآورد. همزمان معاون پیشین سی آی ای هشدار داده که طالبان و القاعده روابط تنگاتنگ دارند و بیرون شدن نیروهای امریکایی، سبب تقویت شبکه القاعده در افغانستان خواهد شد.
رایان کراکر گفته است، که چگونه ممکن است که طالبان در سال 2001 با وجود شکست، حاضر به قطع رابطه با القاعده نشدند، آیا اکنون این کار را خواهند کرد؟ 

دیدار زلمی خلیلزاد با رئیس‌جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
تشدید اختلافات میان رئیس جمهور غنی و خلیلزاد بر سر مذاکرات صلح

کراکر از پیامدهای زیانبار صلح با طالبان برای افغانستان و امریکا هشدار داد و گفت: «طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌‎شناسند، پس چه تضمینِ از پیامدهای مثبت صلح با این گروه می‌تواند وجود داشته باشد؟ من نگران هستم که همه چیز برعکس و متفاوت شود. اگر ما از افغانستان خارج شویم؛ چنانچه از خروج زمان‌‎بندی شده هژده ماهه صحبت می‌‎شود، شما به سادگی خواهید دید که طالبان دوباره افغانستان را زیر اداره خود درآورند.»
درحالی که زلمی خلیل‌زاد گفته یکی از تعهدهای طالبان، جلوگیری از فعالیت گروه‌های هراس‌افگن جهانی همچون القاعده در افغانستان است، اما معاون پیشین سی-آی-ای نیز نسبت به تقویت شبکه القاعده در افغانستان پس از توافق صلح با طالبان ابراز نگرانی کرده است.
میچل میلر معاون پیشین سی-آی-ای گفت: «طالبان به القاعده پناه‌گاه امن فراهم کردند و هفده سال در کنارهم بودند. آن‌ها خیلی با هم نزدیک هستند. ترامپ دو گزینه دارد: ماندن در افغانستان برای یک مدت طولانی و دیدن آنچه پس از خروج در افغانستان اتفاق خواهد افتاد.»
با این وجود سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که گفت‌وگوهای امریکا با طالبان ادامه دارد و اولویت واشنگتن پایان جنگ و اطمینان از اینکه افغانستان به پناه‌گاه امن هراس افگنان مبدل نشود، است.
درهمین حال ضمیرکابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان و پاکستان به اسلام آباد رفته و درباره روند صلح افغانستان با وزیر خارجه و دیگر مقام‌های این کشور گفت‌وگو کرده است.
همزمان وزیر اطلاعات پاکستان گفته که دونالد ترمپ از نقش پاکستان برای آوردن طالبان به میز گفت‌وگوهای صلح با امریکا در قطر ستایش کرده و این کار به معنای تغییر سیاست واشنگتن در برابر اسلام آباد است.
این در حالی است که گفت‌وگوهای اخیر خلیل‌زاد در قطر درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین طالبان به امریکا مبنی بر این‌که به هراس افگنان جهانی اجازه تهدید از خاک افغانستان به جهان به ویژه امریکا را نمی‌دهد پیشرفت‌های داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала