تعداد بیماران مبتلا به سرطان در افغانستان اعلام شد

© Photo / moph / mophتعداد بیماران مبتلا به سرطان در افغانستان اعلام شد
تعداد بیماران مبتلا به سرطان در افغانستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که سالانه 20 هزار تن از شهروندان کشور به بیماری سرطان گرفتار می‌شوند و تا 40 هزار آنها در شفاخانه‌ها بستری استند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهند که سالانه 20 هزار تن از شهروندان افغانستان به بیماری سرطان گرفتار می‌شوند و تا 40 هزار بیمار در شفاخانه‌ها بستری استند.
وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت صحت عامه، می‌گوید که سرطان لب و جوف دهن بیشترین این بیماری‌ها را می‌سازد که بیش از ده درصد از مردان در افغانستان به آن گرفتار استند.
مایار گفت: «مشکلات عمده‌ای که در این راستا وجود دارد این است که تشخیص مقدم صورت نمی‌گیرد و بیماران ناوقت به پزشک مراجعه می‌کنند و متأسفانه پانزده هزار تن بیماران سرطان سالانه جان شان را از دست می‌دهند».
مسوول نهاد پیکار با سرطان می‌گوید که از بهر نبود مرکزهای درمانی سرطان در داخل کشور سالانه نزدیک به 200 میلیون دالر در بیرون از کشور مصرف می‌شود.

سرطان سینه، خطری بیخ گوش زنان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
سرطان سینه، خطری بیخ گوش زنان افغانستان

احمد جاوید صافی، مسوول نهاد پیکار با سرطان، گفت: «نبود داکتران متخصص سرطان در افغانستان، نبود آگاهی در بین شهروندان، نبود ابزارهای پیش رفته درمان سرطان و ناداری از چالش هاییست که باید روی آن کار شود تا بیماری سرطان کاهش یابد».
هوای آلوده، کاربرد موادمخدر، غذاهای غیرصحی و ورزش نکردن از علت‌های اصلی بیماری سرطان استند.
میهن عبدالله، مسوول برنامه ملی کنترول سرطان، گفت: «با انجام ورزش، کم کردن استفاده از غذاهای چرب، جلوگیری از استفاده مواد مخدر و دوری کردن از هوای آلوده می‌توان تا اندازه‌ای خود را از این بیماری دور ساخت».
با وجود افزایش شمار بیماران سرطان، شفاخانه جمهوریت تنها مرکز درمانی این بیماری در کشور است.
ناجیه نیازی، داکتر شفاخانه جمهوریت، می‌گوید این شفاخانه باداشتن 28 بستر روزانه میزبان هشتاد بیمار سرطان است.
بانو نیازی افزود: «اکنون دوگونه درمان بیماران در این شفاخانه صورت می‌گیرد: یکی جراحی و دیگری کیموتراپیف اما تاکنون هم بیماران مجبور استند تا برای درمان شان با شعاع و بگونه درست به هندستان و پاکستان بروند».
تاکنون بیش از 100 گونه از بیماری‌های سرطانی در جهان شناخته شده است، اما بیشترشان قابل درمان نیستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала