هزینه‌ انتخابات افغانستان چهل مرتبه بیشتر از انتخاباتی کشورهای منطقه

© Sputnikهزینه‌ انتخابات افغانستان چهل مرتبه بیشتر از انتخاباتی کشورهای منطقه
هزینه‌ انتخابات افغانستان چهل مرتبه بیشتر از انتخاباتی کشورهای منطقه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بهای یک رأی درانتخابات مجلس نمایندگان میزان ۱۳۹۷تا بیشتر از۳۳۰۰ افغانی برابر با ۴۴.۲ دالر تمام شده‎ است. هزینه‌ای که تا چهل برابر گرانتر از بهای یک رأی در انتخابات چهار کشور همسایه افغانستان تمام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پَیک، در نتیجه‌ی یک پژوهش تازه پیرامون هزینه‌های شش انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، دریافته‌است که از تازه‌ترین انتخابات مجلس نمایندگان سال روان تا به نخستین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۳هـ‌خ، برای هر رأی در هر انتخابات، بین ۴۰ تا ۵۰ دالر هزینه شده‌است.

نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان امروز اعلام می شود - اسپوتنیک افغانستان
نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان امروز اعلام می شود

این رقم در مجموع به بیش‎از یک میلیارد دالر می‌رسد که کمتر از ده درصد آن از بودجه‌ی دولت افغانستان و باقی همه از سوی جامعه‌ی جهانی در شش دَور انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و پارلمانی به‌مصرف رسیده‌است.

به‎گفته‎ی داوودعلی نجفی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، سهم دولت افغانستان با پرداخت ۱۲۷ میلیون افغانی در انتخابات سال ۲۰۰۹م. آغازشد که تااکنون‎هم، سالانه صدها میلیون افغانی از بودجه‎ی ملی تخصیص داده می‎شود و پیش ازآن در دو انتخابات ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴م. صددرصد بودجه‎ی انتخابات افغانستان، ازسوی جامعه‎ی جهانی تمویل می‎شد.

درحالی‌که آمار دقیق از مصارف هر دَور انتخابات با هزینه‌های بی‌حساب صدها نامزد، نهاد، سازمان و بازرگان در سراسر کشور ناممکن‌است؛ اما یافته‌ها از داده‌های منابع رسمی و تخمین میا‌نگین از حُکم (ماده‌ی چهارم لایحه‌ی تنظیم امورمالی مبارزات انتخاباتی کاندیدان ولسی‌جرگه و شوراهای ولسوالی۱۳۹۷هـ‌خ) نشان می‌دهد، که نزدیک به ۱۷۰میلیون دالر در تازه‌ترین انتخابات پارلمانی سال روان به‌مصرف رسیده‌است. این رقم تقسیم چهارمیلیون رأی، برابر با بیش‌تراز۴۰ دالر می‌شود.

مصرفهای بهجا و بیجا

هرچند مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان، کلان‎ترین حجم مصارف انتخاباتی را، چاپ برگه رای، انتقالات و معاش کارمندان موقتی و دایمی عنوان می‎کنند؛ اما یافته‎های این نشریه نشان می‎دهد، که از مجموع بیش‌وکم یک‌ونیم میلیارد دالر مصرف شده از نخستین انتخابات ۱۳۸۳ تا آخرین انتخابات سال روان، بیش‎تراز ۳۰ درصد آن صرف هزینه‌ی ثبت نام رأی‌دهندگان شده‌است. آن‌چه که به‌باور برخی از آگاهان امور بین‌المللی باتوجُه به کلان‌ترین بخش پول‌های مصرف شده، نتیجه‎ی مثبت و مفیدی در پی نداشته‎است.

آسیا تایمز در گزارشی نگاشته‌است که تمویل کنندگان انتخابات افغانستان از سال۲۰۱۳م. به‌این‌سو بیش‌از ۳۰۰میلیون دالر را برای یک سیستم بیهوده و بی‌کاره‌ی ثبت نام رأی‌دهندگان مصرف کرده‌اند. درحالی‌که پیش ازآن‎هم در سال۲۰۰۳م. بیشتر از ۱۲۰ میلیون دالر برای ثبت نام بیش‌از ۱۱میلیون رأی‌دهنده به‌مصرف رسیده بود. به‌این معنا که هر کارت رأی‌دهی در آن‌زمان به‌ارزش دستِ‌کم یک‌ونیم دالر و هرشناس‌نامه‌ی برچسب‌دار (تذکره استیکردار) که در روزهای ۲۸ و ۲۹  میزان سال روان برای دادن رای به‎کار رفته‎است، تا ۷۵ دالر تمام شده‌است.

«فیفا» نهاد داخلی ناظر بر انتخابات أفغانستان به‎این باوراست، که از مجموع بیش‎وکم یک میلیارد دالر مصارف شش دور انتخابات در دو دهه‎ی پسین، دست‎کم نیمی ازاین پول‎ها به هدر رفته‎است.

یوسف رشید رییس این نهاد می‎گوید:  نیمی از یک میلیارد دالر در پروسه ناقص ثبت نام و دیگر مصارف بی‎جا درحالی به هدر رفته که هیچ‎کاری برای زیربناسازی پروسه انتخابات انجام نشده و از مثال‎های زنده‎اش، فعالیت چندین دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ساختمان‎های کرایی‎است.

میزان اشتراک زنان و چالش ها در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
میزان اشتراک زنان و چالش ها در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان

این‎که چرا باوجود این هزینه‎های هنگفت، از سال‎های گذشته تااکنون هیچ کار زیربنایی در امور انتخابات افغانستان انجام نشده‎است؛ داوود علی نجفی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، یکی از دلایل آن‎را چنین بیان می‌کند: ما درآن زمان به ‌ارزش مجموعی ۱۳۵ میلیون دالر یک طرح خوبی را برای تکمیل پروسه‌ی ثبت نام به‌گونه‌ی دیجیتالی به کابینه‌ی دولت و تمویل کنندگان ارائه نمودیم که خوش‌بختانه ازسوی دولت و همه تمویل کنندگان تأیید شد؛ اما تنها سفیر آن‌وقت امریکا در کابل با این طرح مخالفت کرد و به‌خاطری‎که تقریبن نیم این هزینه ازسوی امریکا تمویل می‎شد، بودجه‌ی لازم منظور نشد و تا امروز ما صاحب یک فهرست کامل رای‌دهنده‌گان نیستیم.

پس‎از هزینه‎ی ثبت نام رای‎دهندگان،‌ بیش‎ترین حجم پول‎های مصرف شده را هزینه‎ی معاش کارمندان موقتی و دایمی در ۳۴ ولایت کشور دربر گرفته‎است. به‎گفته‎ی آقای هاشمی کمیشنر کمیسیون انتخابات، چاپ برگه‎های رای، خریداری و حمل‎ونقل مواد انتخاباتی، بخش دیگری از مصارف گزاف در برگزاری انتخابات سال روان بوده‎است.

هزینه‌ی پَیکارهای انتخاباتی نامزدان

هرچند آمار دقیق از مصارف نامزدان در جریان پی‎کارهای انتخاباتی سال روان و یا پیش ازآن در دست نیست؛ اما تنها بر بنیاد لایحه و طرزالعمل کمیسیون انتخابات درمورد حجم مصارف نامزدان، بیش‎تراز ۷۰ میلیون دالر به‎گونه‎ی قانونی ازسوی نامزدان به‎مصرف رسیده‎است. درحالی‏‎که گزارش‎ها از هزینه‎های میلیون دالری پی‎کارهای انتخاباتی برخی‎از نامزدان مشخص در پایتخت و برخی‎از ولایت‎های کشور نیز، منتشر شده‎است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش‌از آغاز پَیکارهای انتخاباتی نامزدان، هزینه و طرزالعمل مصارف پَی‌کارهای انتخاباتی را براساس مساحت و نفوس ولایت‌های کشور تعیین کرد.

بربنیاد «لایحه‌ی تنظیم امورمالی مبارزات انتخاباتی نامزدان مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی۱۳۹۷هـ‌خ،» کمترین مصارف مالی در ولایت لوگر از ۸۰۰ تا ۹۲۰ هزارافغانی و بلندترین ولایت کابل، از دومیلیون و ۳۰۰ هزارافغانی تا دومیلیون و ۶۵۴ هزارافغانی تعیین شده بود؛ اما به‌گفته‌ی آقای رشید رییس بنیاد فیفا، نامزدانی هم دراین میان بودند که تا بیش‌تراز یک میلیون دالر در جریان پَیکارهای انتخاباتی شان مصرف کرده بودند.

بربنیاد داده‌های صفحه‌ی انترنتی کمیسیون مستقل انتخابات، دوهزارو۵۶۵ تن مشمول ۴۱۷ زن در ۳۳ ولایت افغانستان برای احراز ۲۵۰ کرسی دَور هفدهم پارلمان، خودرا نامزد کرده بودند.

اشتراک نزدیک به 4 میلیون رای دهنده در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اشتراک نزدیک به 4 میلیون رای دهنده در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان

هزینه‌های انتخابات در کشورهای همسایه

ایران

هزینه‎های انتخابات در کشورهای همسایه، هرچند برعکس افغانستان روبه افزایش بوده‎است؛ اما به‎مراتب ارزانتر و پایین‎تراز هزینه‎ی انتخابات در افغانستان است.

واپسین انتخابات ریاست جمهوری ایران که به‎تاریخ ۲۹ ثور۱۳۹۶خ برگزارشد؛ تا سه برابر افزایش هزینه را نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۴خ دربرداشت. درحالی‎که آمار دقیق از مصارف ستادهای انتخاباتی نامزدان این کشور در دست نیست؛ اما براساس بودجه‎ی تخصیص یافته ازسوی دولت ایران برای برگزاری انتخاباات، بهای یک رای دراین کشور برابر با ($00.80) و یا چهل برابر ارزان‎تر از بهای یک رای در انتخابات أفغانستان تخمین شده‎است.

بربنیاد گزارش این خبرگزاری، بیش‌از ۵۶ میلیون و ۴۰۰هزار شهروند ایران در انتخابات سال گذشته‎ی ریاست جمهوری، به نامزدان مورد نظرشان رأی داده‌اند.

پاکستان

هزینه‌ی برگزاری انتخابات در تاریخ ۷۱ساله‌ی پاکستان همسایه‌ی نزدیک و جنوب‌شرقی افغانستان‌هم، روَند روبه‌افزایشِ بی‌پیشینه را در یک دهه‌ی پسین پیموده‌است.

در تازه‎ترین انتخابات پارلمانی این کشور که بیش‎از ۱۰۶ میلیون رای‎دهنده داشت؛ بهای کل هر رای بیش‎تراز… روپیه پاکستانی برابر با ($5.1) تخمین شده‎است.

شبکه‌ی پاکستانی داون نیوز، هزینه‌ی مجموعی تازه‌ترین انتخابات پارلمانی پاکستان را که به‌تاریخ ۲۵جولای ۲۰۱۸م. برگزارشده بود، ۴۴۰ بیلیون روپیه برابر با دستِ‌کم ۴۰۰ میلیون دالر گزارش داده‌است. این هزینه تا ده برابر افزایش را در مقایسه با انتخابات سال‌های۲۰۱۳ و ۲۰۰۸م. نشان داده‌است. نیمی ازاین بودجه برای تأمین امنیت انتخابات توسط بیش‌از۳۵۰هزار نیروی نظامی این کشور و باقی هزینه‌های اداری و لوژستیکی خوانده شده‌است.

بربنیاد گزارش این شبکه در سال ۲۰۰۸ هزینه‌ی انتخابات تا ۱۸ میلیون دالر و در سال ۲۰۱۳ تا ۴۷میلیون دالر رسیده بود. هریک از کارمندان انتخاباتی در روز انتخابات برابربا ۸۰ دالر روزمُزد دریافت نموده‌اند. ازسوی دیگر، هزینه‌ی چاپ برگه رأی و دیگر قرطاسیه‌باب نیز رقم هنگفتی را در هزینه‌ی کُل انتخابات دربر داشته‌است.

هندوستان

هندوستان کشوری که نزدیک به یک میلیارد رای‎دهنده دارد؛ در تازه‎ترین انتخابات بارلمانی ۷ اپریل سال ۲۰۱۴م. بهای هر رای به دو دالر هم نه‎رسیده‎است.

روزنامه ایندیبندت به‎نقل از کمیسیون انتخابات هندوستان؛ هزینه‎ی مجموعی انتخابات بسین این کشور را بیش‎از ۴۸۰ میلیون دالر نگاشته‎است. افزون‎براین هر نامزد انتخابات تا بیش‎از یک‎صدهزار دالر مجوز مصرف درجریان پی‎کارهای انتخاباتی شان داشته‎اند. این رقم تا بیش‎تراز۱۰۰ درصد افزایش را نسبت به انتخابات ۲۰۰۹م. به‎همراه داشته‎است. بربنیاد گزارش این روزنامه؛ بیش‎از۸۲۵۰ تن برای احراز ۵۴۳ کرسی خودرا نامزد کرده بودند و بیش‎از ۸۱۴ونیم میلیون شهروند هندی برای‎شان رای دادند.

برایند این داده‎ها نشان می‎دهد، که در این انتخابات بهای یک رای برابراست با ($1.77) یعنی تا بیست برابر بایین‎تر و ارزان‎تر از بهای یک رای در واپسین انتخابات پارلمانی أفغانستان.

تاجیکستان

هزینه‌ی برگزاری انتخابات در کشور تاجیکستان، باوجود افزایش چندین برابری درمقایسه با انتخابات گذشته‌ی این کشور، ارزانترین بهای رای را در میان پنج کشور منطقه نشان می‌دهد. یعنی تنها سوم حصه‎ی یک دالر امریکایی.

این رقم ($00:33) تنها از بودجه‎ی دولت تاجیکستان در برگزاری انتخابات پسین این کشور به‎دست آمده‎است. از دیگر هزینه‎های بیرونی و پی‎کارهای انتخاباتی نامزدان، آماری در دست نیست.

خبرنگار خبرگزاری فارس در شهر دوشنبه تاجیکستان به‌نقل از کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، گزارش داده‌است که مبلغ پنج میلون و ۵۰۰ هزار سامانی برابربا بیش‌از یک میلیون و ۲۰۰هزار دالر بودجه برای برگزاری انتخابات ۲۰۱۶ مجلس نمایندگان، اختصاص یافته‌بود. این رقم تا شش برابر افزایش را در مقایسه با انتخابات پیشین این کشور نشان داده‎است.

به‌نقل از منابع رسمی(۳)، بیش‌از سه میلیون و ۶۴۰هزار شهروند تاجیکستان به‎تاریخ ۱۶ نومبر۲۰۱۳م. در انتخابات ریاست جمهوری رأی داده‌اند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала