کشف راز آرامگاه فرعون توت عنخ آمون

© AFP 2023 / Ben Curtisکشف راز آرامگاه فرعون توت عنخ آمون
کشف راز آرامگاه فرعون توت عنخ آمون - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان راز آرامگاه فرعون مصر باستان را کشف نمودند.
کشف آرامگاه فرمانده نیروهای فرعون - اسپوتنیک افغانستان
کشف آرامگاه فرمانده نیروهای فرعون

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیلی میل، کارشناسانی که طی ده سال آرامگاه توتان عنخ آمون، فرعون مصر باستان را مرمت و بازسازی کرده اند، راز لکه های مرموز در روی دیوار این آرامگاه را کشف نمودند.

گفته می شود این لکه ها که هنگام پیدا شدن آرامگاه توتان عنخ آمون در اوایل قرن بیستم مشاهده شده اند در واقع آثار باکتری های مرده هستند.

مرمت و بازسازی آرامگاه توتان عنخ آمون توسط کارشناسان مرکز گتی به همراه وزارت آثار باستانی مصر صورت گرفت که در جریان آن نقش و نگارهای دیواری آن احیا و پاکسازی شد اما لکه های روی دیوار آرامگاه برای مطالعات بعدی بدست نخورده باقی ماندند. حالا معلوم شده این لکه ها که طی ده سال اندازه آنها تغییر نکرده، در واقع باکتری های مرده هستند و برای مومیایی فرعون توتان عنخ آمون ضرر ندارند.

یادآوری می کنیم، که توت‌عنخ‌آمون یا توتنخآمِن tuwt-ʕankh-yamān‏ معنای نام: «پنداشت زنده آمون» این فرعون از سال 1323-1333 پیش از میلاد یعنی مدت 9 سال در مصر باستان حکومت کرد. او یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نو شناخته می‌شود. نام آغازینش توتنخآمِن به معنای: «پنداشت زنده آتون»بود.

آرامگاه توت‌عنخ‌آمون در تاریخ 4 نوامبر 1922 در دره پادشاهان توسط هاوارد کارتر کم و بیش دست‌نخورده یافت‌شد. از محل دفن او، به عنوان یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی در سده بیستم میلادی یاد می‌شود. مدت طولانی مطالب زیادی درباره «نفرین شدن» این آرامگاه و خطرناک بودن سرو کار داشتن با آن در مطبوعات و رسانه ها منتشر می شد اما با گذشت زمان نادرست بودن این شایعات ثابت شده و اکثریت باستان شناسانی که در کارهای کندنکاری برای کشف آرامگاه توتان عنخ آمون شرکت نموده بودند، عمرهای طولانی داشته اند.

او رهبر بازگشت از آیین آتونیسم به آمونیسم، آیین باستانی مصر بود و در نه سالگی به پادشاهی رسید. وزیر و جانشین احتمالی ویآیه «آیی» شاید بر بسیاری از تصمیمهای سیاسی او اثرگذار بوده باشد. توتنخآمِن از نامدارترین فراعنه مصر باستان است و عامه مردم او را با نام پادشاه توت می‌شناسند. از توت عنخ آمون در کتاب سینوهه نیز روایت شده‌است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала