هیأت اشتراک‌کننده در نشست مسکو، با نشر اعلامیه‌یی هدفش را اعلام کرد

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر هیأت اشتراک‌کننده در نشست مسکو، با نشر اعلامیه‌یی هدفش را اعلام کرد
هیأت اشتراک‌کننده در نشست مسکو، با نشر اعلامیه‌یی هدفش را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این هیأت مشتکل از شخصیت‌ها، نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان قرار است در نشست بین‌الافغانی در مسکو به تاریخ ۵ و ۶ فبروری اشتراک ورزد.

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیهٔ نشرشده توسط دفتر حامد کرزی، رئيس‌جمهور پیشین افغانستان آمده است: "ما هیأت متشکل از شخصیتها، نمایندگان احزاب و جریان های سیاسی افغانستان خرسندیم که بنا بر دعوت شورای جامعه افغان های مقیم فدارسیون روسیه در نشست بین الافغانی صلح که به ابتکار و اهتمام این شورا به تاریخ ۵ و ۶ ماه فبروری سال جاری در شهر مسکو برگزار می گردد٬ اشتراک می نماییم.   با در نظرداشت اوضاع کنونی کشور و امیدواری های که اخیراً‌ برای صلح بوجود آمده است٬ این نشست که در حقیقت اولین گام برای آغاز پروسه گفتگو های بین الافغانی در روند صلح می باشد٬ حایز اهمیت خاص بوده و از آن به گرمی استقبال می کنیم.  از آنجاییکه مردم افغانستان بی صبرانه منتظر پیشرفت های ملموس در گفتگو های صلح هستند٬ هیأت ما با احساس عمیق از رسالت تاریخی خود در این گفتگو های با اهمیت شرکت می کند.

هدف ما از اشتراک در نشست مسکو آغاز پروسه گفتگو های همه شمول بین الافغانی بوده که در آن دفاع از دستآوردها و حفظ نظام جمهوری اسلامی، موسسات ملی و نهادهای دفاعی و امنیتی موقف اساسی هیأت خواهد بود.  همچنان با توجه به اهمیت تلاش های صلح ایالات متحده امریکا٬ ما امیدواریم تا نشست مسکو در راستای تشویق اجماع ملی و منطقوی در حمایت از تلاش های مذکور ممد و مکمِل واقع گردد".

اعلامیه همچنان می‌افزاید که این هیأت در نشست مذکور روی موضوعاتی چون حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی افغانستان، پیروی از ارزش های اسلامی و ملی،تاکید بر حفظ حکومت مرکزی قوی و مردم‌سالار، تحکیم وحدت ملی و تامین عدالت اجتماعی،اصل بی طرفی افغانستان در تنازعات منطقوی و جهانی وهمخوانی پالیسی ها با معیارهای دنیای مترقی با حفظ ارزش های دینی و ملی، تاکید خواهد کرد.

در ادامهٔ اعلامیه آمده است: 

"در ارتباط با پروسه صلح و قدم های بعدی٬ موارد ذیل مورد تأکید ما قرار میگیرند:‌

- حمایت از تلاش های ایالات متحده امریکا در پروسه صلح به رهبری داکتر زلمی خلیلزاد

- تأکید بر آتش بس همزمان با شروع مذاکرات بین الافغانی

- تـاکید روی تـداوم مذاکرات بین الافغانی بمنظور ختم جنگ و خونریزی در کشور عزیز ما

- اطمینان از عدم تهدیدات و مداخلات کشور های خارجی در افغانستان

- اطمینان به جامعه بین المللی از عدم تهدیدات از خاک افغانستان

- اطمینان از تامین حقوق زنان در بخش تعلیم٬ کار و فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

- تاکید بر حقوق و آزادی های اساسی مردم افغانستان

- تأکید بر و حصول اطمینان از تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور

- تشویق فدراسیون روسیه و سایر کشورهای منطقه در راستای ایجاد اجماع سیاسی منطقوی و بین المللی در حمایت از پروسه صلح افغانستان".

در پایان اعلامیه ذکر شده است: "ما اشتراک در نشست مسکو را یک فرصت مهم برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی تلقی کرده و چشم براه تداوم و دستاوردهای مثبت این روند میباشیم. در این راستا ما از رهبری حکومت جمهوری اسلامی افغانستان میخواهیم تا با مشارکت نمایندگان با صلاحیت خود نقش سازندهٔ شان را برای رسیدن به صلح پایدار و سراسری در کشور ادا نماید".

قبل از محمد حنیف اتمر، نامزد ریاست جمهوری افغانستان و همچنان عطامحمد نور، رئيس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان از اشتراک شان در نشست بین‌الافغانی در مسکو، خبر داده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала