چه زمانی شهاب‌سنگ "آپوفیس" به زمین می‌خورد؟

© Fotolia / Mopicچه زمانی شهاب‌سنگ "آپوفیس" به زمین می‌خورد؟
چه زمانی شهاب‌سنگ آپوفیس به زمین می‌خورد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان ناسا سه تاریخ "فاجعه‌بار" در سال‌های ۲۰۲۹، ۲۰۳۶ و ۲۰۶۸ را پیشبینی کرده اند، اما اطمینان می‌دهند که هیچ تهدیدی برای زندگی در روی زمین وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسنان ادارهٔ فضایی امریکایی ناسا پیشبینی کرده اند که شهاب‌سنگ (سیارک) آپوفیس پس از ۱۲ سال و یا هم ۱۹ سال با زمین برخورد می‌کند، و چنانکه در یکی از سایت‌ها نوشته اند "یکی از قاره‌های زمین را از بین می‌برد".

براساس معلوماتی که چند سال قبل ناسا نشر کرده بود، چشم‌پوشی از سیارک آپوفیس (که به نام ۹۹۹۴۲ نیز یاد می‌شود) و خطر آن، اشتباه بزرگ خواهد بود، زیرا در حال حاضر این یگانهٔ شهاب‌سنگی است که امکان برخورد آن با زمین وجود دارد. 

دانشمندان به این باور اند که تاثیر گرانشی کره زمین در سال ۲۰۲۹ مسیر پرواز سیارک آپوفیس را چنان تغییر خواهد داد که در هنگام نزدیک‌شدن بعدی آن در سال ۲۰۳۶ — برخورد آن با زمین حتمی خواهد بود.سیارک آپوفیس در سال ۲۰۰۴ کشف شده است. ستاره‌شناسان با تخمین اندازهٔ این سیارک حدس زده اند که سیارک مذکور روز جمعه به تاریخ ۱۳ اپریل سال ۲۰۲۹ با زمین برخورد می‌کند (احتمال برخورد ۳ از ۱۰۰ می‌باشد).

به تاریخ ۹ جنوری سال ۲۰۱۳ سیارک آپوفیس با فاصلهٔ ۱۴.۵ میلیون کیلومتر از کنار زمین پرواز کرد و در ساحهٔ دید رادارها قرار گرفت.

دانشمندان با انجام‌دادن محاسبات دقیق به این باور اند که آپوفیس در سال ۲۰۲۹ از کنار زمین عبور می‌کند. در حالیکه خیلی نزدیک به زمین پرواز خواهد کرد — در فاصلهٔ حدود ۳۲ هزار کیلومتر از سطح زمین. بدون تلسکوب‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

به باور دانشمندان لابراتوار (Jet Propulsion Laboratory in Pasadena)، پرواز آپوفیس در سال ۲۰۳۶ نیز خطر جدی برای زمین نخواهد داشت و احتمال برخورد آن با زمین ۱ از ۴۵۰۰۰ است.

احتمال برخورد این سیارک تاریک در هنگام نزدیکی خطرناک آیندهٔ آن در سال ۲۰۶۸ کم‌تر از بار قبلی می‌باشد — ۱ از ۴۰۰۰۰۰.

کارشناسان با نظارت بر سیارک آپوفیس، به این نتیجه رسیده اند که این سیارک حدود ۳۴۰ متر قطر دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала