واکنش وزارت خارجه افغانستان در مورد نشست صلح مسکو

© AFP 2023 / Mladen Antonovواکنش وزارت خارجه افغانستان در مورد نشست صلح مسکو
واکنش وزارت خارجه افغانستان در مورد نشست صلح مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست بین الافغانی با طالبان قرار است در تاریخ 5-6 فبروری در مسکو برگزار گردد.

صغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک، گفت: "ما این نشست را به نفع صلح در افغانستان نمی دانیم، این نشست نمی تواند ما را به صلح برساند و خلاف تهداتی است که روسیه به نفع صلح افغانستان کرده و کشور روسیه به عنوان دولت دوست افغانستان باید به رهبری روند گفت‌وگو به مالکیت افغانستان به گونه کامل حرمت بگذارد".
در همین حال، فاضل فضلی، مشاور ارشد رییس‌جمهور غنی نیز در اظهارات مشابه بیان داشت که با تأسف بايد گفت كه برخى از شخصیت‌های سیاسی افغانستان که ظاهرا اساس‌گزاران اصل انتقال دموكراتيك قدرت و نظام موجود محسوب می‌گردند، به علت دور ماندن از حاكميت و اختلافى که نسبت به دولت مردان فعلی دارند، حاضر‌اند حتى از تمام این ارزش‌ها و اصول عبور نموده و تا نابودی آن به پیش بروند.
این حالی است که عبدالله عبدالله گفته است؛ اگر کنفرانس مسکو فرصتی مناسبی را برای مذاکرات واقعی صلح ایجاد کند، می تواند یک گام مثبت به سوی صلح باشد و به همین دلیل من در مورد نشست مسکو بدبین نیستم.
شایان ذکر است، هیئت که قرار است از افغانستان در این نشست شرکت کنند، مشتکل از شخصیت‌ها، نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان می باشند.
این هیأت در نشست مذکور روی موضوعاتی چون حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی افغانستان، پیروی از ارزش های اسلامی و ملی،تاکید بر حفظ مردم‌سالاری، تحکیم وحدت ملی و تامین عدالت اجتماعی،اصل بی طرفی افغانستان در تنازعات منطقوی و جهانی وهمخوانی پالیسی ها با معیارهای دنیای مترقی با حفظ ارزش های دینی و ملی، تاکید خواهد کرد.

اتمر: در نشست مسکو با سیاسیون دیگر کشور شرکت می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
اتمر: در نشست مسکو با سیاسیون دیگر کشور شرکت می‌کنیم

نشست مسکو در حالی برگزار می‌شود که طالبان از گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان سر باز زده است. این گروه در نشست شش روزه‌اش با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته بود که از نظر آنان حکومت افغانستان نامشروع است و با آن مذاکره نمی‌کند.
روز دوشنبه نماینده گان گروه طالبان تأیید نمودند که برای اشتراک درین کنفرانس دعوت شده اند و هیئت ده نفری امارت اسلامی به ریاست شیر محمد عباس ستانکزی در این نشست اشتراک خواهند نمودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала