اعلامیۀ نهایی نشست بین‌الافغانی مسکو+ ویدیو

© Sputnik / Khaibar Akifiاعلامیۀ نهایی نشست بین‌الافغانی مسکو+ ویدیو
اعلامیۀ نهایی نشست بین‌الافغانی مسکو+ ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قطعنامه‌ای نشست بین‌الافعانی که در روز های 5-6 فبروری در مسکو برگزار گردیده بود، امروز از سوی شرکت کنندگان اعلام شد.

به گزارش اسپوتنیک، قطعنامه‌ای نشست بین‌الافعانی که در روز های 5-6 فبروری در مسکو برگزار گردیده بود، امروز از سوی شرکت کنندگان اعلام شد.
اشتراک کنندگان نشست بین‌الافغانی که روزهای 5-6 فبروری به دعوت اتحادیه افغان‌های مقیم مسکو برگزار شد را یک گام بزرگ در گفتگوهای بین‌الافغانی دانسته و این اقدام مورد تایید و تمجید قرار می‌دهند.
در این اعلامیه آمده است: ما جهت تحقق صلح پایه‌دار و سراسر در کشور عزیز ما افغانستان اراده کامل ملی، زمینه سازی برای خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تحکیم وحدت ملی فراهم آوری برای مشارکت همۀ مردم افغانستان در زندگی سیاسی به منظور تامین عدالت اجتماعی، رعایت به اساسات دین موبین اسلام و ارزش‌های پسند دیده ملی، جلوگیری از تکرار تلخ چند دهه اخیر در کشور و همچنان تامین درک و احترام متقابل بین افغان ها و پذیرفتن یکدیگر، پس از بحث طولانی به روی موارد ذیل توافق نمودیم.
اول: تمام طرف های اشتراک کننده در این کنفرانس در این امر کاملاً توافق دارند که تحقق صلح پایه‌دار و با عزت خواست تمام مردم افغانستان می‌باشد، که با مشارکت تمام افغان‌ها به آن دست یافت.
دوم: تمام طرف های اشتراک کننده توافق دارند که گفتگو های بین‌الافغانی باید در این شرایط حساس به گونه منظم ادامه یابد.
سوم: تمام طرف های اشتراک کننده از گفتگوهای جاری در قطر حمایت نموده و آنرا در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می‌کند.
چهارم: تمام طرف های اشتراک کننده بر حفظ تقویه و اجرای اصلاحات لازمۀ نهاد های بنیادی، دفاعی و سایر نهاد های ملی ملکیت تمام افغان ها می‌باشد بعد از توافق صلح ترکیب می‌کند.
پنجم: تمام طرف های اشتراک کننده به منظور تحقق صلح پایه‌دار و سراسر در افغانستان بر همکاری و حمایت کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ را لازمی می‌داند.
ششم: تمام طرف های اشتراک کننده بر ارزش‌ها و اصول کلی ذیل تاکید می‌کنند پیروی از اساسات دین مقدس اسلام در همۀ امور نظام، تاکید بر این اصل که افغانستان خانه مشترک همۀ افغان ها است. تاکید بر حفاظت از یک حکومت قوی مرکزی، مبنی بر مشارکت عادلانه همۀ اقوام افغانستان، تاکید بر تحکیم وحدت ملی و تحقق عدالت اجتماعی. تاکید بر اصل بیطرفی افغانستان در برابر منازعه‌های منطقوی و جهانی. و تاکید بر اتخاذ یک پالیسی همنوا به جهان کنونی.
هفتم: تمام طرف های اشتراک کننده در رابطه به صلح و اقدامات مبتضی مقتضی متعاقب آن بر موارد ذیل تاکید می‌کنند. خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تاکید بر عدم مداخلۀ کشورهای خارجی در امور داخلی افغانستان. اطمینان به جامع جهانی که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد. اطمینان رعایت حقوق تعلیمی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در مطابقت به ارزش های اسلامی. تاکید بر رعایت حقوق سیاسی و اساسی مردم افغانستان و آزادی بیان مطابق اصول اسلامی. تاکید بر تلاش برای بدست‌آوردن تعهدات ملی و بین‌المللی به منظور تامین صلح پایه‌دار به کشور. کوشش برای بدست‌آوردن کمک های بین‌المللی به منظور بازسازی و تحقق و توسعه افغانستان.
هشتم: تمام طرف های اشتراک کننده به منظور ایجاد فضای احتمال در گام نخست، آنعده بندیانیکه به کبر سن رسیده و یا به بیماری صبرعلاج مبتلا بوده و یا میان حبس آنها تکمیل و یا مدت کمی باقی مانده باشد تاکید می‌نماید بیرون ساختن سران صالبان از لیست سیاه ملل متحد و گشودن اسمی دفتر سیاسی طالبان در قطر به هدف پیشبرد پروسه صلح ضروری می‌دانند.
نهم: تمام طرف های اشتراک کننده توافق دارند که جلسه بعدی بین‌الافغانی در زودترین فرصت ممکن در دوحه دایر گردد، همچنان توافق گردید که در نشست آینده روی مسائل مهم مرتبط به پروسه صلح که هنوز روی آن توافق نشده است مورد بحث قرار گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала